Thursday, January 22, 2009

"Dah Berapa Kali Saya Cakap......?"(2)

Kalau dah banyak kali cikgu bercakap tetapi tak jugak didengari, dicadangkan untuk cikgu diam sahaja. Cubalah diam, diam, diam.

Macamana pun, oleh kerana asyik banyak bercakap, diam akan memberi serba sedikit respon yang agak baik.

Mungkin tidak terbayangkan dihati anak2 yang mendengar ibu dia bising. Cuba baca petikan cerita ini, dan bayangkanlah....

***************************************************
‘Alia, bangun sayang, bangun cepat nak, hari ni tak payah pergi sekolah’, abah mengejut Alia perlahan. Tidak seperti biasa. Alia gosok mata, pelik dengan kata-kata abah. ’Kalau tak perlu pergi sekolah, mengapa abah kejut Alia pagi-pagi?’, getus hati Aliah.

’Bangun cepat sayang, jangan bising2 ya nak. Alia kena sabar, mak dah tak ada sayang...’, abah ucapkan dengan nada pilu. ’Aaa? Mak dah tak ada? Tak mungkin, baru malam tadi Alia berbual dengan emak sebelum tidor, takkan mak dah tak ada? Mak pergi mana?’, Alia memang terkejut dan gementar. ’Mak! Mak! Mak mana mak? Alia cepat bangkit,menuju bilik emak.


Alia jenguk bilik emak. Emak sedang baring. Emak tidor. Alia panggil emak. ”Mak, mak tak apa-apa kan? Emak tak menjawab.

Alia pegang emak, Alia rasa tangan emak, sejuk. Emak dah tak bergerak lagi. Alia goncang badan emak, emak tak bergerak balas pun. Alia panggil nama mak lagi. Mak tetap tak bergerak.

Emak, kenapa mak tinggalkan Alia, Alia nak mak. Alia terus menangis. Abah pujuk Alia, abah suruh Alia sabar. Tapi hati Alia dah tak boleh tahan lagi. Alia raung nama mak, Alia menangis tak henti. ‘Abah, kenapa boleh jadi macam ni? Kenapa abah, kenapa mak tinggalkan Alia, Alia nak mak..............!!!!!’.

Kenapa mak tak jumpa Alia sebelum mak pergi, mengapa abah tak kejut ALia dari tadi, masa mak masih ada? Mengapa mak tak ucapkan selamat tinggal? Siapa nak usap kepala Alia lagi sebelum Alia pergi sekolah. Siapa nak doa dan hembus ubun2 Alia tiap pagi? Siapa? Siapa bah, siapa nak sayang Alia macam mak sayang?



********************************************************
Bayangkanlah....

Words of Wisdom by Luqman

Wisdom provides us with the capacity to solve real life problems. So, acquiring wisdom becomes a must if we want to live meaningful lives. As we live through life and its experiences, it is vital that we reflect on such experiences to make our subsequent steps in life easier. As Immanuel Kant, a famous philosopher said that “Science is organized knowledge. Wisdom is organized life.”


So, if wisdom enables a person to make more sound decisions, take a shortcut path to success, recalibrate values for the better, and simply live a better life, then why not spend time reflecting on our own experiences as well as learning from others? As Will Durant, a renowned philosopher and Pulitzer Prize winner stated, “A wise man can learn from another man’s experience; a fool cannot learn even from his own.”

The words of the Quran and teachings of our prophet Muhammad guide us to a wealth of wisdom and knowledge. In fact, Allah calls Quran the “Book of wisdom” in many places in the Quran. He says: “A.L.R. These are the ayats of the Book of wisdom.” (Yunus, Chapter #10, Verse #1). The Almighty also says: “We have sent it down as an Arabic Quran, in order that ye may learn wisdom.” (Yusuf, Chapter #12, Verse #2)

Quran emphasizes the importance of wisdom throughout its text. Allah sent prophets and messengers to propagate that wisdom. He says in one of such verses: “A similar (favor have ye already received) is that We have sent among you a Messenger of your own, rehearsing to you Our Signs, and sanctifying you, and instructing you in Scripture and wisdom, and in new knowledge.” (Al-Baqara, Chapter #2, Verse #151)”

In its text, Quran also teaches wisdom through the words of a person named Luqman. Although not a prophet, Allah had granted him enormous wisdom. He was wise enough to have an entire chapter named after him. He was a pious person and according to the Quran was granted wisdom by Allah. As Allah says in the Quran: And indeed We bestowed upon Luqman AlHikmah (wisdom and religious understanding, etc.) saying: “Give thanks to Allah,” and whoever gives thanks, he gives thanks for (the good of) his ownself. And whoever is unthankful, then verily, Allah is All Rich (Free of all wants), Worthy of all praise. (Luqman: 12)

In his book “Stories of the Prophet”, Ibn Katheer writes that Luqman’s real name was known as “Luqman Ibn ‘Anqa’ Ibn Sadun” or according to some “Luqman Ibn Tharan” who was from among the people of Aylah (Jerusalem) (Stated by As-Suhaili from Ibn Jarir and Al-Qutaibi). Some accounts describe him as an Ethiopian slave who worked as a carpenter. Because of his wisdom people went to him to settle their affairs and therefore he was also known to be a judge.

Although Quran makes no reference regarding him being as a prophet, it is narrated by some as described by Ibn Katheer in his book “Stories of the Prophet” that he was offered to become one. Ibn Katheer mentions, Sa’id said: I heard Qatadah as saying: It was said to Luqman: “How did you prefer wisdom to Prophethood when you were enabled to choose between them?” He said: “If Allah were to assign me with Prophethood, I would accept it and try hard to win His Pleasure, but He enabled me to choose. I feared of being too weak for Prophethood, so I chose wisdom.”

Luqman’s Wisdom
The following are the words of wisdom of Luqman as described in the Quran. Later, another section quotes his wisdom as narrated by other reliable narrators as mentioned by Ibn Katheer in his book “Stories of the Prophets”.

Luqman’s wisdom in the Quran
Luqman’s wisdom in the Quran is described in the context of him explaining it to his son. It is described in the Quran in the following verses.

Regarding not to associate anyone in the worship and oneness of Allah –
And (remember) when Luqman said to his son when he was advising him: “O my son! Join not in worship others with Allah. Verily! Joining others in worship with Allah is a great Zoolm (wrong) indeed. (Quran: Luqman: 13)

Being dutiful to ones parents –
And We have enjoined on man (to be dutiful and good) to his parents. His mother bore him in weakness and hardship upon weakness and hardship, and his weaning is in two years give thanks to Me and to your parents, unto Me is the final destination. (Quran: Luqman: 14)

Being dutiful to ones parents except where they tell you to deviate from the Right path –
But if they (both) strive with you to make you join in worship with Me others that of which you have no knowledge, then obey them not, but behave with them in the world kindly, and follow the path of him who turns to Me in repentance and in obedience. Then to Me will be your return, and I shall tell you what you used to do. (Quran: Luqman: 15)

Every person is accountable for everything that he does –
“O my son! If it be (anything) equal to the weight of a grain of mustard seed, and though it be in a rock, or in the heavens or in the earth, Allah will bring it forth. Verily, Allah is Subtle (in bringing out that grain), WellAware (of its place). (Quran: Luqman: 16)



Enjoining Prayers
“O my son! perform AsSalat (prayers), enjoin (people) for Al-Maroof (Islamic Monotheism and all that is good), and forbid (people) from AlMunkar (i.e. disbelief in the Oneness of Allah, polytheism of all kinds and all that is evil and bad), and bear with patience whatever befalls you. Verily! These are some of the important commandments ordered by Allah with no exemption. (Quran: Luqman: 17)

Do not be arrogant and proud
“And turn not your face away from men with pride, nor walk in insolence through the earth. Verily, Allah likes not each arrogant boaster. (Quran: Luqman: 18)

Be humble and lower your voice
“And be moderate (or show no insolence) in your walking, and lower your voice. Verily, the harshest of all voices is the voice (braying) of the donkey.” (Quran: Luqman: 19)




Other words of wisdom from Luqman (not narrated in the Quran) [ibn Katheer]


Luqman on being granted respect and honor
Narrated Ibn Wahb: I was told by ‘Abdullah Ibn ‘Ayyash Al-Fityani after’ Umar, the freed slave of ‘Afrah as saying: “A man came to Luqman, the wise and asked: Are you Luqman? Are you the slave of so and so? He said: “Yes!” The man said: You are the black shepherd! Luqman said: As for my black color, it is obviously apparent, so what makes you so astonished? The man said: You became frequently visited by the people who pleasingly accept your judgments! Luqman said: 0 cousin! If you do what I am telling you, you will be like this. The man said: What is it? Luqman said: Lowering my gaze, watching my tongue, eating what is lawful, keeping my chastity, undertaking my promises, fulfilling my commitments, being hospitable to guests, respecting my neighbors, and discarding what does not concern me. All these made me the one you are looking at.”

Lowering of the gaze usually refers to not looking at men / women (other than your spouse) with a bad desire and to look at them only for valid reasons as prescribed in the religion. Refer to Islam-qa.com for detailed explanation on this topic.

Luqman on the value of Wisdom
Narrated Damurah after As-Sariy Ibn Yahia as saying: Luqman said to his son: “O my son! Verily, wisdom has brought the indigent to the courts of kings. ”

Luqman on propagating wisdom to others and to take it seriously when given by others
I was told by my father after ‘Amr Ibn ‘Uthman after Damurah Ibn Hafs Ibn ‘Umar as saying: “Luqman placed a bag of mustards beside him and started to advise his son, giving him with every piece of advice a mustard till it all ran out. He said: O my son! I gave you advice that if a mountain was given, it would split………”

Luqman on the need to have a pleasing tongue and sound heart
Yazid Ibn Hamn and Waki’ told us after Abul AShhab after Khalid Ar-Rab’i as saying: “Luqman was an Ethiopian slave who worked as a carpenter. One day, his master ordered him to slaughter a goat and bring him the most pleasant and delicious two parts thereof. Luqman did so and brought him the tongue and heart. The master asked: Did not you find anything more pleasant than these? Luqman said: No! After a while, the master ordered him to slaughter a goat and to throw the most malignant two parts thereof. Luqman slaughtered the goat and threw the tongue and heart. The master exclaimed and said: I ordered you to bring me the most delicious parts thereof and you brought me the tongue and heart, and I ordered you to throwaway the most malignant parts thereof and you threw the tongue and heart, how can this be? Luqman said: Nothing can be more pleasing than these if they were good, and nothing can be more malicious than these if they were malignant.”

Luqman on “Speech is silver and slince is golden”

Luqman said to his son: “O my son! I have never regretted because of keeping silent. If words are silver, silence is golden.”

Luqman on the need to have kindness, mercy and love for others
Abu Mu’awiyah told us after Hisham Ibn ‘Urwah after his father as saying: “Wisdom dictates: O my son: Let your speech be good and your face be smiling, you will be more loved by the people than those who give them provisions.” And, he said: “It is stated in the wisdom -or the Torah - : “Kindness is the head of wisdom.” And, he said: “It is stated in the Torah: “As you show mercy (to others), mercy will be shown to you.”

Luqman on giving
And, he said: “It is stated in the wisdom: “You will gain what you give (or, harvest what you grow).”

Luqman on friendships
And, he said: “It is stated in the wisdom: “Love your friend and the friend of your father.”

Luqman on patience, knowledge, and goodness
`Abdur Razzaq told us after Mu’amir after Ayyub after Abu Qulabah as saying: Luqman was once asked: Who is the best one in terms of patience? He said: It is the one who practices no harm after observing patience. Those who asked him said: Who is the best one in terms of knowledge? He said: It is he who adds to his own knowledge through the knowledge of others. They asked: Who is the best from among the whole people? He said: It is the wealthy. They said: Is it the one who has properties and riches? He said: No! But, it is the one if whose good was sought, he would not hold it back or prevent it. And, it is the one who does not need anything from others.

Luqman on the need to keep good company and to consult scholars
‘Abdullah Ibn Ahmed said: I was told by Al-­Hakam Ibn Abu Zuhair Ibn Musa after Al-Faraj Ibn Fudalah after Abu Sa’id as saying: Luqman said to his son: “O my son! Let only the pious men eat your food, and consult the scholars over your affairs.”

Finally, wisdom in matters is one of the blessings that Allah grants to His creation. The Almighty says in the Quran: “He grants Hikmah to whom He pleases, and he, to whom Hikmah is granted, is indeed granted abundant good. But none remember (will receive admonition) except men of understanding.” (Quran: Al-Baqara: 269)

Note: Hikmah here refers to “Wisdom”


Wednesday, January 21, 2009

Kematian yang semakin hampir

Pagi tadi cikgu pergi menziarahi kematian seorang saudara di sekitar Johor Bahru - Pontian. Innalillahi wa inna ilaihi raaji'uun. Semoga Allah mengampuni segala dosanya dan masukkan beliau di dalam golongan orang2 yang soleh.

Cikgu teringat2, dulu2 kematian tu terjadi di kalangan orang2 yang jauh daripada cikgu. Hari ini ia berlaku di sekitar cikgu. Dekat...sangat dekat. Memang kematian semakin hampir. Cikgu memang belum sedia.

Tapi cikgu ingin seru anak2 cikgu dan anak2 murid cikgu, sudah tiba masanya anak2 belajar menyempurnakan jenazah dan mendirikan solat jenazah. Cikgu petik bahan berikut untuk tatapan, jika tak puas dapat panduan, bolehlah ikut website di bawah. Ada caranya...agar dosa orang yang pergi diampunkan ALlah... Sebabnya, yang mengurus jenazah tadi semuanya orang tua, yang mendirikan solat juga begitu.


SEMBAHYANG JENAZAH

Fadhilat menyembahyangkan jenazah itu adalah besar sekali. Dia akan menambahkan kebaikan orang yang menyembahyangkannya serta membantu orang yang disembahyangkan. Riwayat daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah SAW bersabda bermaksud:

"Sesiapa yang menghadiri jenazah sehingga disembahyangkan, maka ia mendapat satu Qirat. Sesiapa yang menghadirinya sehingga pengkebumiannya, maka dia mendapat dua qirat." Kemudian ditanya: "Apa yang dimaksudkan dua qirat itu?" Bagi menjawab : " Seperti dua gunung yang besar." ( Riwayat Bukhari, Muslim dan lainnya)

Sabda Rasulullah SAW:

Ertinya: Tidak dari seorang Muslim yang mati ikut serta menyembahyangkannya 40 orang lelaki yang tidak syirik kepada Allah dengan sesuatu, melainkan diterima syafaat mereka ke atas si mayat." (Riwayat Muslim, Abu Daud)

SYARAT-SYARAT SEMBAHYANG JENAZAH


Di antara syarat-syarat untuk mengerjakan sembahyang jenazah ialah:

Orang yang hendak menyembahyangkan jenazah mestilah sudah akil baligh, suci daripada hadas kecil dan besar , menutup aurat dan mengadap kiblat.
Tidak disyaratkan masuk waktu, terutama kalau ditakuti tubuh mayat itu rosak, maka hendaklah disegerakan sekalipun dalam waktu yang tidak baik (makruh)
Jenazah itu mestilah telah selesai dimandikan serta dikafankan.
Imam solat jenazah wajib menjelaskan rukun-rukun dan cara-cara sembahyang jenazah itu kepada para makmum kerana ditakuti ada di antara yang hadir tidak tahu atau telupa.


CARA-CARA MENYEMBAHYANGKAN JENAZAH

Letakkan mayat di hadapan imam melintangi kiblat
Bagi mayat lelaki kepalanya di sebelah kiri imam dan imam pula berdiri di sebelah kepala atau dada mayat.


Bagi mayat perempuan, kepala disebelah kanan imam dan imam berdiri di pinggangnya.

Untuk menyembahyangkan jenazah ghaib iaitu mayat yang hilang tidak dijumpai seperti mati tenggelam di dalam laut, dihanyutkan oleh arus sungai yang besar, dimakan harimau dan sebagainya, imam dan makmum perlu menghadap ke kiblat tanpa perlu ada jenazah di hadapannya.

Seboleh-bolehnya hendaklah diadakan sebanyak 3 saf atau lebih kerana
mengharapkan keampunan Allah. Sebaik-baiknya jenazah itu disembahyangkan oleh seramai 40 orang.
Daripada hadis riwayat Malik bin Hubairah yang mengatakan bahawa Nabi SAW bersabda dengan maksud :

"Apabila ada orang muslim yang mati kemudian disembahyangkan oleh jemaah kaum muslimin (sampai Tiga saf) maka diampunilah dosanya".
(Riwayat Ahmad , Abu Daud, Ibnu Majah, Tarmizi dan Hakim)


http://portal.mpklang.gov.my/EPusara/frnUrus12(Rukun1).cfm


Sunday, January 11, 2009

Mana anak2 cikgu nih....

Cikgu seorang guru,cikgu juga seorang ibu. Setiap hari apabila cikgu ke sekolah, cikgu bekerja bertungkus lumus untuk menyempurnakan tugasan cikgu di sekolah. Harapan cikgu, biarlah anak2 murid cikgu cukup faham dan jelas apa yang cikgu ajarkan.

Cikgu biasanya akan lewat pulang ke rumah. Walaupun dulu semasa awal memilih karier, aruah emak cikgu kata, 'Jadi cikgu senang...., kerja setengah hari dah balik'. Tapi setelah lebih 20 tahun menjadi guru, susah betul nak nampak kebenaran, bahawa kerja cikgu senang.... Hari ini jika cikgu tanya anak murid cikgu, 'Siapa di antara awak yang nak jadi cikgu? rata2 daripada 35 pelajar dalam kelas cikgu akan dapat seorang atau tiada langsung nak jadi cikgu. Sebabnya? Tanyalah mereka yang berada dalam kelas hari ini. Mereka akan kata, jadi cikgu susah!

Tapi cikgu tetap gembira ke sekolah.

Seperti yang cikgu katakan sebelum ini, cikgu berazam nak balik cepat tahun ini. Kalau tiada meeting, memang cikgu nak balik cepat. Hujung minggu pula akan jadi hari untuk cikgu tumpukan perhatian kepada diri sendiri, rumahtangga dan anak2. Betul ke?
Bolehlah, bertanam2 bunga, kemas rumah lebih sikit, lipat baju proper sikit, apa lagi ya, cuci bilik air xtra sikit, masak pun biar sedap sikit. Macam tulah kiranya.

Tapi hari lain macam mana, maksud cikgu pada hari2 cikgu bekerja. Anak2 pulak ke sekolah. Apahal rumahtangga? Ha... tentunya cikgu ada harapan kepada anak2. Seorang tolong masak nasi dan kemas dapur, seorang tolong bereskan pakaian kotor dan bersih, seorang mencuci pinggan dan mengaturnya. Seorang lagi buat apa? Takkan makan dan tidor aje?

Kalau mereka tak buat apa2 dan menonton tv aje macamana? Kalau mereka main internet aje macamana? Kalau mereka main PS2 aje macamana?

Agaknya mereka tak tahu apa nak buat kalau tak dicakapkan. Tapi kalau cakap pun mereka tak buat, tu yang cikgu bengang. Ok, jika tak tahu apa nak dibuat, ini ada senarai perkara yang perlu dibuat di rumah...

1. Sapu lantai
2. Mop dapur
3. Lipat pakaian kering
4. Jemur pakaian basah
5. Cuci pakaian kotor
6. Potong lada kering, rendam, cuci dan kisar supaya apabila cikgu balik rumah, bahan dah siap untuk digunakan semasa memasak
7. Kopek bawang2, cuci dan simpan dalam bekas kedap dalam peti sejuk. Agak2 lah jangan banyak sangat.
8. Kemas peti sejuk
9. Bersihkan semua kipas angin
10. Sapu depan rumah, susun kasut dan seumpamanya
11.Buang sampah di dapur, di bilik2 dan tandas
12. Cuci tandas dan mangkuk tandas
13. Susun barang di tandas
14. Ubah susun atur barang di ruang2 kecik, eg ruang tamu, tepi tangga dsb
15. Kemas meja makan, buang habuk di dinding, atas barang perhiasan dan bla bla bla...
Wah....dah banyak tuh...sampai tak boleh siap semuanya dalam sehari.

Kalau sebahagian kerja2 ni dapat ditolong oleh anak2, alangkah bahagianya..


cikgu,
seorang guru, seorang ibu dan adakah selamanya seorang bibik?

"Dah Berapa Kali Saya Cakap......?"

Itulah yang dicakapkan oleh banyak guru dan ibu. Selain daripada itu, ramai juga yang mengeluh dengan menyebut "Tak faham bahasa ya!", "Kenapalah kamu tak faham-faham" dan macam-macam lagilah.

Menurut Dr Marvin Marshall dalam bukunya 'Discipline Without Stress...', apabila seorang itu mula mengulang persoalan 'dah berapa kali saya cakap?' bermakna, pendengar tidak lagi mahu peduli akan percakapan seseorang itu. Dah tak boleh dicakapkan lagi. Berhentilah bercakap wahai cikgu. Berhentilah bercakap wahai ibu. Kalau dah baaaaaanyak kali cakap tapi orang yang dengar tak buat apa2 maka kenalah jangan cakap tapi buatlah perkara lain selain daripada bercakap. Kalau begitu cikgu, ibu, boleh tak anda fikirkan apa yang harus dibuat?

to be continued......

Saturday, January 10, 2009

Azam lama yang diperbaharui, Go Home

Salam,
Baru-baru ini cikgu bertemu kawan lama. Tak lah lama sangat, tapi cukup lama tak jumpa sehingga cikgu lihat secara fiziknya, kawan cikgu sudah ada sedikit perubahan. Jiwanya kedengaran semakin kuat, cekal dan bersemangat. Cuma batuk2 sahaja yang menurutnya sudah lama tapi tak sembuh2.

Alhamdulillah pertemuan diatur dan masing2 menyatakan azam lama yang terbantut. Bercita2 bersama untuk perbaharui azam, dia ajak cikgu ke sebuah gym di tengah bandar. Seronoknya, siap ada tempat solat, sauna, mandian stim, macam2 alatan senam. Ada wifi, minum2 percuma (percuma? - included dalam pakejla tu). Sungguh excited. Cikgu terus sign in, jadi member, kawan cikgu bayarkan dulu. Macam tu lah kawan....

Jadi tahun ni, cikgu akan memperbaharui azam lama, nak exercise consistently, nak keep fit. Tahun ni, cikgu dah beritau suami, yang cikgu nak menikmati rezeki yang Allah beri. Cikgu nak gembirakan hati anak2 cikgu. Nak upgrade kehidupan dengan manambah sedeqah. Mudah2an Allah taala menerima segala amal kebaikan, walaupun kebaikan itu hanya untuk diri sendiri (selfish nyer!).

Ha, azam paling best. cikgu beritau bos, tahun ini cikgu nak balik cepat dari sekolah. Hooray!

Mari kita share apa yang cikgu baca dalam sebuah buku management yang ditulis oleh seorang penulis orang putih, namanya Richard Templar. Begini katanya ......

Go Home

“ Many managers follow the notion of busy fools and confuse hard work with long hours. They think because they work 15-hours days and forget their children’s names, they must be bloody good managers. The best sales manager I worked with never once worked beyond 5.30 pm”

‘Caspian Woods, From Acorns – How to build your
brilliant business from scratch’

Another manager I worked with stayed late, got in early, skipped lunch and kept his head down and grafted every second he was there. Guess who got promoted over him? Yep, Bob again from Rule 70. Mr Cool Dude.

One of Bob’s favourite lines, to me anyway, was, ‘Go home, Rich, go home. You’ve got a young family, go home and see them before they forget what you look like. Either that or send them a photo before they really forget.’ Naturally I went home. As did Bob, a lot. In fact he was at work so little he got promoted again. His secret? His team, of which I was one, would have done anything for him. We went that extra mile. We would never have willingly let him down. Bob inspired loyalty in his staff in a way I’ve rarely seen since. He made all of us feel grown-up, trusted, treated in a respectful way. He never shouted, abused, put upon, demanded, overworked, or humiliated his team. I never saw him have to discipline anyone, ever. He was charismatic and charming, cool and relaxed. He cooked us all like small fish.

He said his secret was his family. For them he worked. He adored his children and would rather have been home with them than working. His love for them showed and he wore the badge of happy family man with great pride. He talked a lot about his kids and his wife and was obviously very happy with them.

He never stayed late because that would have been disloyal to his number-one-priority- his family. This gave them great depth. He was well rounded and balanced. He was at ease with himself. He had nothing to prove at work because he was content at home. I’ve worked with some complete bastards and I can say the only thing they all had in common was a bad home life. Their base camp was corrupt and it showed. So, my dear friend, GO HOME.





Richard Templar – ‘The Rules of Management’

Demi Matahari

Loading...

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.