Sunday, May 31, 2009

Selamat Ulangtahun Fauzan

Untuk anak cikgu Muhammad Fauzan yang menyambut ulangtahun ke 16 pada 29 Mei 2009. Berlainan dengan anak-anak cikgu yang lain, yang ini belum pernah bangun tidur dengan permintaan-permintaan hari lahir. Disambut atau tidak, tidak menjadi hal baginya. Memadailah diberi ucapan dan doa. Semoga kamu menjadi anak yang soleh anakku.

Menikmati Cuti Sekolah?


Bagaimana nak mengisi cuti persekolahan setengah tahun ni ya? Hari-hari anak cikgu akan tanya, 'Hari ni kita nak pergi mana?', 'Ummi, lepas ni kita ke mana?' dan macam-macam gaya soalan yang semuanya bertanyakan hal nak kemana? Tak ada pulak anak yang tanya, "Umi nak suruh saya buat apa?, nak mintak tolong apa?, 'apa yang saya boleh tolong?'. Seolah-olah, kalau bercuti, memang wajib bawa anak keluar jalan-jalan. Sampai ada yang kata, 'lepas ni kita nak keluar rumahlah, nak pusing-pusing, jalan-jalan, bosan betul ulang-ulang perkara yang sama bila pergi sekolah'.

Macamana ibu-ibu, wajibkah ajak anak jalan-jalan?

Yang cikgu tahu, waktu cuti ni memang sesuai kalau ke pantai, kerana sekarang ni cuaca baik. Air pantai pun bersih. Kalau tak diambil peluang ni, lain kali bila tengkujuh tiba, termenunglah kita. Biasanya bila tengkujuh nak bermula barulah orang teringat ke laut. Yang memang tinggal di persisiran pantai memang taknak ke sana sebab dah tahu bahayanya. Orang2 yang tak biasa dengan amaran musim nilah yang asyik berangkut anak-anak mandi laut.

Tak kira di musim apa pun, jika bermandi manda sewaktu bergembira begini, beringat-ingatlah jugak. Pesan kat anak-anak , mulakan langkah dengan 'Bismillah', Semoga Allah pelihara setiap ahli keluarga kita. Sambil bergembira pun jangan dilupakan tuhan yang Esa, solat jangan ditinggalkan. Lagipun Allah dah permudahkan kita, bila kita berjalan, boleh lah kita amalkan solat jama' dan qasar. Mudah, memang islam itu mudah...

Wednesday, May 27, 2009

Kat Hostel Takde Air...Hu hu



Kesiannya Farhah, dari malam tadi tak ada air kat asrama. Hari ni pergi kuliah tak dapat mandi ke?

Memang macam tu lah cabaran duduk asrama. Kadang-kadang beberapa hari tak ada air. Kalau ada pun kecik aje. Kena standby la angkut air. Simpan dalam baldi, dapat lepaskan yang wajib2 pun jadilah. Semoga yang diuji tetap bersabar, jangan menngamuk pulak bila iar yang ditakung kering diambil orang.. Anggaplah ia sejat! Cuaca kan panas sekarang ni. He he....




Monday, May 18, 2009

Anak Cikgu mula Kelas Hari ni



Malam tadi cikgu dapat sms dari anakanda minta dikejutkan pada jam 5.15, sebab hari ni dia mula kuliah. Untung anak2 zaman sekarang, duduk jauh2 pun ibu2 tetap boleh kejutkan melalui talipon. Kalaulah mak cikgu masih hidup......tengok cucu dia yang satu ni. Isy!

Tapi kira ok lah jugak, dapat lah cikgu kejut dia. Semoga Allah terangkan hati Farhah, dapat hadir, dengar, faham dan terus amalkan segala ilmu yang baik. Jika dapat kongsi-kongsikan, jika tak dapat minta lagi bimbingan. Selamat berjaya anakku sayang!

Sunday, May 17, 2009

Saturday, May 16, 2009

Selamat Hari Guru



Kepada semua guru, guru muda, guru tua, guru baru, guru lama, guru sementara, guru bersara, guru apa2 tak kira... Selamat Hari Guru. Semoga amalan diterima Tuhan dan menjadi pembela ketika kita menemuiNya.

Tuesday, May 12, 2009

Anak Cikgu gi Matriks...Hu hu


Semalam gi hantar Farhah mendaftar ke Matriks Tangkak. Ramainya manusia. Farhah dapat duduk blok F tingkat 3. Wah! Ada harapanlah nak kurus dek merana turn naik tangga. Ada surprise kat bilik tu, apa taknya, dia dapat jadi roomate Hawa, kawan semasa di SETA dulu. Yeah! Umminya pun seronok sama.

Hari tu juga hari pertemuan cikgu dengan seorang kawan lama yang juga menghantar anaknya ke Matriks, Yasmin anak dara Norazmy. Lamanya tak jumpa Mi, rindu rasa terubat jugaklah. Macam biasa, Norazmy tidak bertambah tinggi, anak dan emak sama rendangnya.

Sebelah asrama Farhah ada cafetaria. Makanan boleh tahan mewah. Tapi Farhah pun... dah mendera ayah bawak naik 2 carton air mineral, takut kekeringan tak dapat minum pergh!

Farhah, ada ke harapan nak kurus nak!



Farhah, Hawa, Atikah & Aliah



Syaffa kat Cafe


Norazmy & Yasmin, betul kan, sama-sama rendang! Jangan marah Mi




Bersama sahabat lama, Norazmy....Muah!





Sunday, May 10, 2009

Selamat Hari Ibu (dari seorang teman)

Orang kata aku lahir dari perut mak..

(bukan org kata...memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku....mak
Bila lapar, yang suapkan aku....
mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..
mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....
Mak
Bila bangun tidur, aku cari....
mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....
mak
Bila nak bermanja, aku dekati....
mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....
mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....
mak
Bila nakal, yang memarahi aku....
mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....
mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....
mak
Bila takut, yang tenangkan aku....
mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....
mak
Aku selalu teringatkan ....
mak
Bila sedih, aku mesti talipon....
mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.... .
mak
Bila bengang.. aku suka luah pada..
mak
Bila takut, aku selalu panggil...
"mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah....
mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....
mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....
mak
Bila ada masalah, yang paling risau....
mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni..
mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku. ...
mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....
mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....
mak
Yang selalu berleter kat aku...
mak
Yang selalu puji aku....
mak

Yang selalu nasihat aku.....mak
Bila nak kahwin.

.Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak


Aku ada pasangan hidup sendiri....


Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari....
mak


Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....
mak


Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....
emakku


Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....
mak


Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”


Selalu.. aku ingat pasanganku

Selalu.. mak ingat kat aku


Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon
mak


Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk
emak


Renungkan:

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya. ........


Tapi kalau mak sudah tiada...........

MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT.....

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....

berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....

berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....

berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya...... .

berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....

berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4..00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA


Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,

"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.

Thursday, May 7, 2009

Bersabarlah Wahai Anak

Semalam cikgu pergi menziarahi sebuah kematian. 6 Mei 2009, seorang bekas anak murid cikgu telah ditinggalkan ibu yang dikasihinya buat selama-lamanya. Ketika cikgu sampai ke rumah beliau, jenazah sedang dikafankan. Oleh kerana ruang rumah agak kecil, proses mengkafankan jenazah, dapat dilihat oleh ahli yang menziarah.

Sungguh, Allah memberikan ketenangan kepada jiwa anak yang menyaksikan bagaimana ibu mereka dikafankan di depan mata. Saat begitu memilukan dilalui oleh anak ini begitu mencarik naluri cikgu. Teringat, ketika cikgu melalui detik-detik itu, ketika turut mengkafankan allahyarhamah bonda tercinta pada Disember 1987. Ketika itu cikgu masih bujang.

Kini, cikgu melihat jenazah sambil membayangi diri sendiri yang bakal melalui saat-saat itu. Dimandikan, dikafankan, disolatkan, dikebumikan dan akhirnya ditinggalkan bersendirian menghadapi soalan demi soalan dan hukuman tuhan.

Wahai anak,
tempoh yang bakal dilalui dalam kehidupan ini sedetik cuma. Ambillah peluang yang masih ada untuk melalui detik-detik indah yang dapat dikongsi bersama ibu yang tercinta. Bila kita telah kehilangan, kita akan terkenang saat-saat indah bersama ibu, sewaktu kita dibelai manja, sewaktu luka kita dirawat, sewaktu kisah-kisah suka duka zamn persekolahan kita kongsikan, sewaktu kita meraikan hari raya, sewaktu ibu memakaikan kita pakaian baru, sewaktu ibu memasakkan kita lauk kegemaran kita dan banyak lagi waktu-waktu indah.

Ketika ibu masih ada, kita selalu terkenangkan saat-saat kita dimarah, saat kita diperintah, saat kita dileteri, saat kita diadukan kepada ayah dan pelbagai saat yang pahit untuk dikenang. Tapi itulah saat kita pelajari tentang kehidupan, saat kita mengenal susah payah dan pelajari bagaimana mengatasi kerumitan hidup yang penuh pancaroba. Saat itu telah berlalu, yang tinggal hanya kenangan.

Bagi yang telah ditinggalkan, kenangilah yang manis-manis sahaja. Ia tetap akan menghibur hati. Bagi yang masih punyai ibu, terlebih wajar untuk menghargai saat manis bersamanya berbanding mengenang hanya setelah kematian menjelma.

Anakanda ku Syarifah Zulaika, bersabarlah. Untukmu ada lagi seorang Ibu untuk menumpang kasih, suka dan duka. Hubungi cikgu.....doa cikgu sentiasa menemani kamu.

Demi Matahari

Loading...

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.