Monday, July 5, 2010

Alkisah bermulalah hidupnya di sana....











Masa terlalu pantas berlalu. Hari ini merupakan hari ke 3 Farhah memulakan hidupnya di USM. Selama dua bulan bercuti setelah tamat matriks, segala teka teki tentang ke mana arahnya dia selepas ini terjawab dengan satu chat di FB, "accept". Maca tu lah cikgu tahu Farhah menerima tawaran ke USM bulan lalu.

Jumaat 2 Julai cikgu, suami, Farhah dan Syaffaa bertolak keluar dari rumah dalam lebih kurang jam 3 petang. Dalam hujan lebat, kami bertolak meninggalkan JB. Tinggallah Fauzan dan Syamil di rumah. Tak muat kereta nak bawak semua. Farhah pun...baaaanyak nya barang yang dibawa!

Perjalanan begitu perlahan disebabkan hujan terlalu lebat. Sampai ke KL lebih kurang jam 7 malam setelah berhenti beberapa kali di hentian sebelah dan R&R. Orang tua bawa kereta, banyak kerenahnya. Malangnya, cikgu tersalah masuk simpang, sungguh lah jauhnya nak menyampaikan ke R&R Jejantas Sg Buloh. Hampir isya... badan letih, mata pun mengantuk. Kami tidor di rumah Mak Ncah di Sg Buloh. Alhamdulillah, baru malam itu cikgu sedar, rupa2nya pendaftaran Farhah bermula jam 2.30 petang 3 Julai.

Dalam jam 4.30 pagi keesokan harinya, kami bertolah ke Penang. Jalan pelan2 dan santai. Berhenti di Tapah selepas beberapa kali berhenti di hentian sebelah. Sarapan pagi dan menunaikan solat Dhuha di R@R Sg Perak. Cantik jugak tempat tu. Dah lama tak pergi utara.



Kami tiba di Penang jam 11 pagi. Ramainya manusia. Oleh kerana masih awal, kami ke Tesco. Ada2 saja yang nak dibeli dek Farhah, serba tak cukup, walaupun kereta dah penuh. Makan tengahari di Tesco dan kemudian ke Masjid USM menunaikan solat jama' di sana.

Seusai solat kami ke Dewan peperiksaan, tempat pendaftaran. Sementara Farhah mendaftar, cikgu dengar taklimat daripada Penggawa Desa Siswa Restu. Alhamdulillah, nama pun Restu, mudah2an kehidupan di sana memang di restui ibu bapa dan diredhai Allah. Itu yg paling penting. Anak2 menjalani kehidupan yang di redhai Allah.

Barang2 diangkut menggunakan lori. Kereta ibu bapa ditinggalkan di kawasan parking di sebelah dewan. Semua ibu bapa dan anak2 menaiki bas yang USM sediakan. Seronok jugaklah suasananya. Macam bergerak di Mina dan Mekah. Sibuknya manusia dengan barang. Takut hilang gamaknya.

Alhamdulillah, Farhah dapat bilik hujung sekali. Berkongsi dgn rakan sekuliah, gadis dari Trengganu. Zakiah namanya. Hati cikgu pun rasa senang, anak cikgu dapat teman yang kelihatannya baik2 sahaja.

Dari bilik Farhah, dapat dilihat pemandangan dari atas bukit. Nampaklah beberapa pangsapuri tinggi2. Kemudahan semuanya cukup. Ada wifi, mesin auto pencetak gambar dari phone, cafetaria, mesin minuman air sunquick dsb. Utk 4 bilik penginapan, ada 2 bilik mandi dan dua tandas. Semuanya utk dikongsi bersama hanya 8 orang siswi. Oh lumayan tu, jauhlah dibandingkan dengan zaman cikgu belajar di U dulu.

Selapas mengemas serba sedikit barang Farhah, cikgu bergegas pulang. Janji dengan Dr Afidah(Timb Dekan Fakulti Kimia) nak jumpa di depan dewan. Alhamdulillah, sempat bersembang beberapa ayat, pesan memesan minta dia tengok2kan anak dara cikgu. Syukur sangat kepada Allah.Mudah2an inilah tempat terbaik untukmu anakku. Lega hati cikgu, semester 1 pengajian Ijazah Sarjana Muda Kimia pun bermula untuknya. Belajarlah bersungguh2, semoga bantuan Allah sentiasa menyertai kehidupanmu anakku.

Demi Matahari

Loading...

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.