Sunday, February 5, 2017

Cikgubest Kembali

Salam semua, Alhamdulillah, dengan izin dan kurniaNya hari ini 5 Februari 2017, cikgu dapat kembali ke blog ini. Rasa canggung juga untuk menulis semula. 


 Alhamdulillah cikgu sudah pun bersara pada 2 Julai 2016. Syukur selepas berkhidmat sebagai guru di pelbagai sekolah menengah(10 sebenarnya) cikgu berjaya bersara sebelum usia 55 tahun. Bersyukur sangat kepada Allah, diberi peluang untuk menghantar anak bongsu ke sekolah pada saat anak cikgu hendak menghadapi SPM 2016. Terasa sangat bahagia apabila dapat bersama-sama anak cikgu, melihat dia berbaris mengikut angka giliran SPM, bersama-sama mengangkat tangan berdoa untuk kejayaannya dalam peperiksaan.


Berada di rumah, dapatlah cikgu bercucuk tanam serba sedikit.  Memang sungguh seronok dan memuaskan hati. Dapat menikmati sayur tanaman sendiri.  Bangun pagi dapat melihat pokok di sekitar rumah berbunga.  Pokok labu berbunga dan berbuah, memang sungguh mebahagiakan.


Cikgu berterima kasih kepada seluruh ahli keluarga, aruah bak dan aruah mak, suami dan anak-anak yang selalu menyokong cikgu bekerja mencari nafkah dari muda sampailah ke tua. Anak-anak ikut pergi sekolah, sama-sama mencuci kolam ikan di Maktab Sultan Abu Bakar... sama-sama melaksanakan Program Sukan, Hari Keluarga dll.  Semuanya tinggal kenangan.  


Banyak yang cikgu pelajari semasa mengajar.  Di sana cikgu mengajar, cikgu belajar dan cikgu juga diajar.  














I am a teacher and a teacher I will always be until I meet Allah The Almighty!

Thursday, September 15, 2016

Allah memberi kita harta bukan kerana kerajinan kita sayang!

Anda rajin bekerja? Anda rasa sudah sepatutnya anda mendapat rezeki yang banyak kerana anda rajin bekerja? Anda rajin belajar? Anda rajin membaca? Anda rajin membuat kerja sekolah? Adakah anda merasa sudah sepatutnya anda mendapat markah yang baik kerana anda rajin? Hakkatnya, ia tidak berlaku begitu sayang. Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakinya tanpa batas. Habis, mengapa kita perlu berusaha. Kita berusaha kerana Allah suruh kita bekerja. Allah perintahkan kita berusaha. Hidup berusaha adalah wajib ke atas kita.

Thursday, August 16, 2012

Dia Sudah diPanggil Pulang

Hari ini 27 Ramadhan. Orang yang cikgu kasihi dipanggil pulang menghadap Allah dalam keberkatan bulan Ramadhan. Tiada siapa menduga, ramadhan tahun lalu adalah yang terakhir untuknya. Semoga di dalam hayatnya, dia telah mendapat keistimewaan malam lailatul qadar beberapa kali. Beberapa hari yg lepas 'mak' dimasukkan ke hospital Sultanah Aminah kerana masalah jantung yg bengkak akibat serangan virus yg menular melalui kakinya. Allahyarhamah Mak Yah telah lama cikgu panggil dgn panggilan mak, iaitu sejak cikgu kehilangan ibu kandung pada 1987. Alhamdulillah, ukhuwah yg terbina antara kami sangat baik. Mak tak petnah hilang kepercayaan pada cikgu. Kemana pun cikgu berpindah, mak pasti akan datang menjenguk. Cuma apabila cikgu pindah ke Mersing pada hujung 1998, mak tak dapat datang. Tak ada orang nak bawa katanya. Terakhir mak ziarahi cikgu adalah pada hari raya tahun lalu, apabila cikgu berpindah di rumah baru. Cikgu pergi tengok mak di hospital bbrp hari yg lepas. Memang kesian, nafas turun naik, serba tak selesa di pembaringan. Tapi petang semalam, cikgu dapat berita dia dah beransur baik, salur oksigen dah dilepaskan dan dah ada selera makan. Tapi subuh tadi, Allah menjemput emak kembali. Suka tengok muka mak, bersih dan tenang seperti sedang tidur. Semoga Allah mengampunkan segala dosanya dan menerima segala amalnya. Hari ini cikgu benar2 merasa suatu lagi kehilangan seorang emak yg disayang. Al Fatihah.

Friday, October 28, 2011

SELAMAT PENGANTIN BARU ZURA

Insyaallah anak saudara cikgu akan melangsungkan perkahwinannya pada hari esok. Semoga Allah berkati rumahtangga mereka berdua. Ramailah yang akan berhimpun di rumahnya nanti. Bagi cikgu, majlis perkahwinan adalah majlis reunion keluarga. Dah lama tak kumpul adik beradik ramai2 di Kluang. Sejak mak dan abah tak ada, jarang sangat balik sana. Raa rindu juga kat mak, dengan abah lebih2 lagi.

Masa abah ada, tiap kali cikgu sampai ke Simpang Rengam, cikgu akan call dia dulu untuk beritau yang kami dalam perjalanan ke rumahnya. Abah cepat2 akan jerang air. Buat air panas sampai dua tiga jenis. Pergi kedai beli ayam dan masak nasi tambah. Yang hairannya di rumah abah, anak2 cikgu akan minum air panas, berebut2 makan biskut keras. Kalau mak goreng nasi, lagilah berebut2 makan. Makan berebut memang sedap, orang sekarang kata 'sedap giler'. Rindunya pada mak dan abah.

Teringat lagi waktu cikgu sakit. Walaupun mak abah tak ada kenderaan sendiri, merekalah yang akan mula2 menjengah cikgu di hospital. Memang tak terbayar jasa mak abah.

Berbalik kepada ceritan anak saudara cikgu nak bernikah esok, cikgu rasa happy sangat. Belum pun apa, ajk majlis dah disusun rapi. Abang, kakak dan adik2 ipar cikgu ni memang best teamworknya. Ibarat, belum dipanggil sudah datang. Kalau ada kenduri kendara, daripada bahan masih mentah sampailah periuk belanga habis tersusun bersihndan kering, tiada siapa persoal kerja. Syukur cikgu dapat berkeluargakan mereka. Harap2 silaturrahim berkekalan....sampai dah terasa macam cikgu pulak teringin nak bermenantu, Farhah, bilalah kamu nak kawin ya!

Cuti dan SPM

Salam dunia. Hari ini cikgu masih datang sekolah walaupun sekolah bercuti sempena hari Deepavali. Nak beri semangat kat anak2 SPM.... Alhamdulillah ada yg dtg sekolah awal pagi walaupun ramai yang datang lewat. Tidak mudah mengumpul semangat utk ke sekolah tatkala anak2 yang lain sedang dibuai mimpi. Semoga Allah melimpahkan rahmatNya tanpa batas kepada anak2 yang tidak putus2berusaha.

Anak2 yang dikasihi sekelian. Hari ini akan berlalu. Minggu ini juga akan berlalu, tidak terkecuali....tahun ini juga akan belalu. Anak2 tidak mungkin sama sekali akan mengulangi saat ini. Ia saat2 yang kelihatan sukar, bukan kerana ia benar2 sukar. Tetapi kesukaran hari ini dilihat sukar kerana anak2 belum lagi melihat kesukaran yang sebenar. Sabarlah menanti, Allah tetap akan mendatangi anak2 dengan cabaran demi cabaran yang lebih sukar. Yang sedikit anak2 tempuhi sekarang adalah sebagai latihan untuk masa hadapan. Percayalah, jika anak2 tidak mempercayai cikgu pada hari ini, satu ketika di kemudian hari anak2 pasti akan percaya juga.

Hanya tinggal dua minggu sebelum SPM menjelang. Semoga anak2 boleh bertahan. Buatlah sesuatu demi tuhan, insyaallah Dia akan memakbulkan segala permintaan.....SELAMAT BERJUANG ANAK2KU....

Friday, June 10, 2011

Apakah yg membahagiakan?

Alhamdulillah, dah sampai hujung cuti pertengahan tahun. Lagi 2 hari sekolah akan dibuka. Hari ni cikgu cuba menganalisis markah atau pencapaian anak2 murid cikgu. Mudah2an dapatlah menambah baik di masa akan datang.

Setelah beberapa hari tidak ke sekolah, pagi tadi cikgu pergi ke sana. Berjumpa beberapa orang guru yang bertugas dan bertemu juga dengan guru yg telah bersara. kami berbual2 tentang kebahagiaan. Apa yg membahagiakan apabila kita pulang ke rumah? Ada orang bahagia dengan rumah yang "neat and clean"; ada yang bahagia dan tenteram dengan tata hias ruang tamu dan langsir; ada yang bahagia dengan keletah anak2 yang ramai; cikgu pula rasa cukup bahagia kalau satu hari apabila pulang ke rumah, anak2 tidak bergaduh dan bermasam muka sesama sendiri. Cukuplah, tak buat kerja rumah teruk2 pun tak apa, tapi jangan bentak membentak dan bermasam muka serta tidak bertegur sapa. Sungguh bahagia... Dapat makan bersama dan berbual mesra, share all the worries and difficulties, leraikan masalah bersama, solat jemaah dan mengaji bersama. ya Allah...sungguh membahagiakan....

Friday, April 1, 2011

Bangunlah Melayu

MasyaAllah, setelah sekian lama...hari ini cikgu bertemu dengan youtube pidato hebat yang cikgu cari2. Cikgu telah menyaksikan sendiri laungan pidato ini dalam seminar yg cikgu hadiri dulu di Melaka. Alhamdulillah, anak cikgu jumpa dan kirimkan kat cikgu video ni. Marilah anak2...kita hayati bersama....


Demi Matahari

Loading...

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.