Tuesday, September 22, 2009

Boleh tak saya lupakan kamu.....barang sebentar

Entah kenapa, walaupun sedang beraya, hati cikgu berdebar-debar setiap hari. Asyik teringat kepada anak2 PMR yang sedang syoook beraya agaknya. Dalam hati tertanya-tanya... adakah anak murid cikgu ni belajar? Buatkah mereka latihan yang cikgu beri? Ingatkah mereka hari apa PMR bermula? Masih ingatkan perkara yang telah mereka pelajari sebelum raya?

Ya Allah, tak bolehkan aku melupakan mereka barang sebentar? Semoga Engkau Ya Allah, sentiasa melindungi mereka, tetapkan mereka di jalan Mu, peringatkan mereka dengan matlamat hidup yang jelas, berikan kekuatan kepada mereka untuk berjuang di bidang mereka. Semoga apabila mereka dewasa, mereka akan menjadi penegak Deen Mu di alam ini.

Amin.

Hari Keluarga Kali ke 18

Sambutan Eidil Fitri bagi keluarga cikgu tidak sempurna sekiranya tidak disertai dengan Hari keluarga pada hari raya ke 2. Semalam, keluarga cikgu dapat mengumpulkan seramai lebih kurang 300 hadirin untuk majlis itu yang diadakan di Rumah Limas Yayasan Warisan Johor, Jalan Mariamah JB.

Majlis dimulakan dengan bacaan yaasin dan tahlil aruah, doa majlis (oleh Mohd Syamil-anak cikgu yang ke 3), ucapan Pengerusi Sambutan, Pak Long (Hj Baharudin - abang cikgu yang sulung),Ucapan Pemegang Amanah keluarga Tok Tarom oleh Dato Hj Khairi Hj Mohammad(ayah saudara cikgu), tazkirah ringkas oleh Pak Uteh (Mohd Hisham - adik cikgu) dan kemudian selawat Badriyah yang disertai dengan pembahagian duit raya kepada semua anak dan remaja yang hadir. tak kiralah berapa duit yang mereka dapat, yang pentingnya setiap rezeki diberikan dengan keikhlasan dan diterima dengan penuh kesyukuran.

Firman Allah bermaksud,

"Sekiranya kamu bersyukur, nescaya akan Aku tambahkan lagi bagimu"


“And when your Lord proclaimed, “If you give thanks, I will give you more; but if you are thankless, lo! My punishment is dire.” (Quran 14:7)

Paling best adalah makan tengahari disediakan di dalam dulang. Kata orang Jawa, makan Nasi 'Ambeng', tapi taklah menimbun banyaknya macam kat kampong-kampong. Kami juga dihidangkan dengan pelbagai kordial herba keluaran Hj Baharudin seperti Kordial Misai Kucing dan Mahkota Dewa, juga air panasnya Kopi mahkota Dewa....memang best! Cikgu dan suami menjadi juru acara majlis. Majlis diakhiri dengan acara bergambar beramai-ramai di depan Rumah Limas. Nantilah cikgu upload gambar bila cikgu dapat ya.

Ok, hari ni nak beraya dengan keluarga suami cikgu pulak, ke Kluanglah kita pergi. Jom jom jom!

Saturday, September 12, 2009

How much love you've given to your children?

I came across this nice video. It makes me think about my character, my responsibilities, my love and my children. Sometimes, we adults, do make mistakes. And many times the mistakes we make are greater than the mistakes of the children.


NSPCC from dorsumi on Vimeo.

Wednesday, September 9, 2009


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Amazing Mum

Dah dengar lagu Zain Bikha about amazing mum. Dengarlah...memang best!



Bulan Ramadhan dan tinggal beberapa hari sahaja lagi. Marilah kita semua memperbanyakkan sedekah. Berikan peluang kepada anak2 yang kehilangan ibu dan ayah menikmati keseronokan berhari raya seperti mana anak2 yang lain. Bantulah begitu ramai ibu2 tunggal menggembirakan anak2 mereka.
blogger-emoticon.blogspot.com

Tuesday, September 8, 2009

Beginikah kejadianku?

Subhanallah,
Anak-anak ku, juga anak-anak muridku, lihatlah bagaimana indahnya Allah menjadikan manusia sehingga ia lahir ke dunia ini. Semoga anak-anak sentiasa menjadi seorang yang taat dan patuh kepada Pencipta Yang Maha Agung.

Sunday, September 6, 2009

Kesian

Betul-betul menyedihkan. Dalam pada orang berebut beramal dan menghayati 15 hari terakhir Ramadhan, ada pula orang mengambil kesempatan dengan mencuri motor ahli jemaah di masjid. Memang mengaibkan sungguh kejadian ni. Semoga Allah menggerakkan hatinya untuk bertaubat dan memulangkan satu2nya kenderaan yang dimiliki oleh saudara kita. Baliklah mangsa berjalan kaki, berdua dengan anaknya dengan hati yang sedih, pedih dan marah juga agaknya.

Apa tugas kita? Mesti ada di kalangan kita orang yang menyeru ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran. Kalau tidak, beginilah jadinya, tidak kan aman walau di sekitar rumah ibadah. Di dalam hati menusia yang melakukan kejahatan ini seperti tiada iman. Memang benar, ketika dia mencuri, hatinya kehilangan iman. Inna lillahi wa inna ilaihi raji'uun. Barangkali inilah yang selalu dimaksudkan oleh banyak penceramah, mayat2 hidup. Nampak sahaja manusia ini hidup dan bernyawa, tetapi hatinya mati.

Semoga Allah memberi kesabaran kepada mangsa dan mengurniakan kepadanya rezeki yang lebih baik sebagai pengganti. Amin

Friday, September 4, 2009

Apa yang di cari dalam Ramadhan kali ini?


blogger-emoticon.blogspot.comDah setengah bulan Ramadhan berlalu, apa yang telah diperolehi sepanjang setengah bulan ini? Sedar tak sedar tak berapa hari lagi, Ramadhan bakal berakhir. Dapatkah kita peluang melalui Ramadhan sekali lagi pada tahun hadapan?

Oleh kerana masa hadapan tidak berada di dalam genggaman dan ketentuan kita sendiri, gunakanlah peluang sedia ada yang kita perolehi hari ini, di saat ini juga. Jangan tangguh2 lagi.

Kalau di bulan Ramadhan tahun lalu, kita kurang bersedekah, kali ini tambahkanlah sedekah. Kalau tahun lalu banyak makan, tahun ini kurangkanlah makan. Kalau tahun lalu kurang mengaji, solat terawikh dan solat tahajjud, banyakkanlah tahun ini. Biasanya apabila ramadhan dah berakhir barulah kita sedar bahawa kita telah terlepas satu peluang yang amat besar, iaitu mendapatkan kenikmatan dan rahmat MALAM SERIBU BULAN.

Mari kita terawikh. Jom...jom ...jom... sekarang juga.

Jumpa lagi lain kalli... daaaa.
blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

Yang pergi tetap kan pergi

Dalam bulan Syaaban yang lalu, cikgu mengalami satu peristiwa duka yang menyentuh hati. Mula-mula dengan berita anak saudara cikgu, yang tiba2 dimasukkan ke hospital kerana muntah2 dan sakit kepala yang amat sangat dan berlanjutan. Rupa2nya anakanda Mohd Syafiq mengalami ketumbuhan di dalam otak. Menurut Doktor, tumor tersebut berada di daerah yang begitu sulit untuk dicapai.

Rawatan beberapi hari melegakan dia. Dapat pulang ke rumah beberapa hari, kemudia Syafiq melemah. Tidak mengadu sakit lagi, tapi Syafiq terus lemah tidak bermaya. Ambulans didatangkan dan Syafiq dimasukkan ke HDU di Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru. Sekali lagi perjalanan pergi dan balik diatur oleh ibu bapanya untuk menziarahi, memberi semangat, mengaji dan solat bersama. Tetapi pihak hospital menasihati ibu bapa supaya tidak menunggu Syafiq di hospital. Pelawat hanya dibenarkan masuk ketika waktu melawat tengahari dan petang. 2 orang pelawat untuk sekali masuk.

Syafiq anak yang baik. Tenang. Sesekali menitiskan aur mata kerinduan, ingin pulang ke rumah kerana rindukan kemesraan adik beradiknya. Akhirnya satu hari, Syafiq dibenarkan keluar ke wad biasa. Alhamdulillah, dia mula dapat bercakap kembali. Berbual ketika diziarahi. Melambai senyum dari jauh apabila melihat anak cikgu datang melawatnya. Hari Isnin berlalu, selasa, rabu dan khamis mengikutinya. Jumaat jam 11 lebih pagi, cikgu dikejutkan dengan berita Syafiq pulang ke rahmatullah di dalm tidurnya, semasa ibu dan abahnya di dalam perjalanan ke hospital.

Pergilah seorang anak, pada usia 13 tahun, iaitu menjelang ulang tahun kelahirannya(sabtu 1 Ogos). Syafiq tidak berpeluang menyambut Ramadhan. Namun, Syafiq telah kembali semasa kedua ibu bapanya masih hidup. Sentiasa didoakan, diampunkan segala dosanya. Semoga kamu anakku, mendapat tempat yang mulia di sisi Allah swt.

Untuk anak2 cikgu yang masih berada di sisi ibu dan bapa sekelian,
telah dijanjikan Allah, bahawa apabila datang ajal, tidak dapat dipercepatkan walau sesaat dan tidak juga dapat ditangguhkan walau sesaat jua. Semoga, anak2ku sentiasa menghargai waktu hidup yang diberikan oleh Allah. Nyatakanlah kasih sayang yang tersembunyi di balik hati, buktikan kasih sayangmu kepada orang tua semasa masing2 masih mengecap kehidupan. Agar kita tidak melepaskan peluang, nikmat dan rahmat terhadap usia.

Al Fatihah untuk yang pergi. Mohd Syafiq, kami semua menyayangimu.

Maryamah Karpov lah pulak

Alhamdulillah, masa Farhah cuti mid semester dia beli buku sambungan tetralogi Lasykar Pelangi. Buku ke 4 bertajuk Maryamah Karpov. Yang ni ambil masa sikitlah untuk khatam. Ia sampai ke tangan cikgu, semasa cikgu di dalam kesibukan. Bahkan tak menyempat nak buat post baru.

Memang Ikal dalam buku-bukunya, seorang yang sangat berkemahuan tinggi. Pendek kata apa sahaja yang dihajatinya akan dikerjakan bersungguh2. Kadang2 cikgu fikir, possible pulak perkara2 tu berlaku dalam hidupnya, bagaimana dia mampu ya? Itulah kehebatan orang yang mempunyai impian. Semua anak melayu patut baca buku ini. Memang tetralogi tulisan Andrea Hirata(akhirat atau Ikal) sangat menyentuh jiwa, bukan untuk menjadi penyedih tetapi menjadi pemberani. Syabas Ikal. 5 bintang untukmu.

Demi Matahari

Loading...

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.