Friday, October 28, 2011

SELAMAT PENGANTIN BARU ZURA

Insyaallah anak saudara cikgu akan melangsungkan perkahwinannya pada hari esok. Semoga Allah berkati rumahtangga mereka berdua. Ramailah yang akan berhimpun di rumahnya nanti. Bagi cikgu, majlis perkahwinan adalah majlis reunion keluarga. Dah lama tak kumpul adik beradik ramai2 di Kluang. Sejak mak dan abah tak ada, jarang sangat balik sana. Raa rindu juga kat mak, dengan abah lebih2 lagi.

Masa abah ada, tiap kali cikgu sampai ke Simpang Rengam, cikgu akan call dia dulu untuk beritau yang kami dalam perjalanan ke rumahnya. Abah cepat2 akan jerang air. Buat air panas sampai dua tiga jenis. Pergi kedai beli ayam dan masak nasi tambah. Yang hairannya di rumah abah, anak2 cikgu akan minum air panas, berebut2 makan biskut keras. Kalau mak goreng nasi, lagilah berebut2 makan. Makan berebut memang sedap, orang sekarang kata 'sedap giler'. Rindunya pada mak dan abah.

Teringat lagi waktu cikgu sakit. Walaupun mak abah tak ada kenderaan sendiri, merekalah yang akan mula2 menjengah cikgu di hospital. Memang tak terbayar jasa mak abah.

Berbalik kepada ceritan anak saudara cikgu nak bernikah esok, cikgu rasa happy sangat. Belum pun apa, ajk majlis dah disusun rapi. Abang, kakak dan adik2 ipar cikgu ni memang best teamworknya. Ibarat, belum dipanggil sudah datang. Kalau ada kenduri kendara, daripada bahan masih mentah sampailah periuk belanga habis tersusun bersihndan kering, tiada siapa persoal kerja. Syukur cikgu dapat berkeluargakan mereka. Harap2 silaturrahim berkekalan....sampai dah terasa macam cikgu pulak teringin nak bermenantu, Farhah, bilalah kamu nak kawin ya!

Cuti dan SPM

Salam dunia. Hari ini cikgu masih datang sekolah walaupun sekolah bercuti sempena hari Deepavali. Nak beri semangat kat anak2 SPM.... Alhamdulillah ada yg dtg sekolah awal pagi walaupun ramai yang datang lewat. Tidak mudah mengumpul semangat utk ke sekolah tatkala anak2 yang lain sedang dibuai mimpi. Semoga Allah melimpahkan rahmatNya tanpa batas kepada anak2 yang tidak putus2berusaha.

Anak2 yang dikasihi sekelian. Hari ini akan berlalu. Minggu ini juga akan berlalu, tidak terkecuali....tahun ini juga akan belalu. Anak2 tidak mungkin sama sekali akan mengulangi saat ini. Ia saat2 yang kelihatan sukar, bukan kerana ia benar2 sukar. Tetapi kesukaran hari ini dilihat sukar kerana anak2 belum lagi melihat kesukaran yang sebenar. Sabarlah menanti, Allah tetap akan mendatangi anak2 dengan cabaran demi cabaran yang lebih sukar. Yang sedikit anak2 tempuhi sekarang adalah sebagai latihan untuk masa hadapan. Percayalah, jika anak2 tidak mempercayai cikgu pada hari ini, satu ketika di kemudian hari anak2 pasti akan percaya juga.

Hanya tinggal dua minggu sebelum SPM menjelang. Semoga anak2 boleh bertahan. Buatlah sesuatu demi tuhan, insyaallah Dia akan memakbulkan segala permintaan.....SELAMAT BERJUANG ANAK2KU....

Friday, June 10, 2011

Apakah yg membahagiakan?

Alhamdulillah, dah sampai hujung cuti pertengahan tahun. Lagi 2 hari sekolah akan dibuka. Hari ni cikgu cuba menganalisis markah atau pencapaian anak2 murid cikgu. Mudah2an dapatlah menambah baik di masa akan datang.

Setelah beberapa hari tidak ke sekolah, pagi tadi cikgu pergi ke sana. Berjumpa beberapa orang guru yang bertugas dan bertemu juga dengan guru yg telah bersara. kami berbual2 tentang kebahagiaan. Apa yg membahagiakan apabila kita pulang ke rumah? Ada orang bahagia dengan rumah yang "neat and clean"; ada yang bahagia dan tenteram dengan tata hias ruang tamu dan langsir; ada yang bahagia dengan keletah anak2 yang ramai; cikgu pula rasa cukup bahagia kalau satu hari apabila pulang ke rumah, anak2 tidak bergaduh dan bermasam muka sesama sendiri. Cukuplah, tak buat kerja rumah teruk2 pun tak apa, tapi jangan bentak membentak dan bermasam muka serta tidak bertegur sapa. Sungguh bahagia... Dapat makan bersama dan berbual mesra, share all the worries and difficulties, leraikan masalah bersama, solat jemaah dan mengaji bersama. ya Allah...sungguh membahagiakan....

Friday, April 1, 2011

Bangunlah Melayu

MasyaAllah, setelah sekian lama...hari ini cikgu bertemu dengan youtube pidato hebat yang cikgu cari2. Cikgu telah menyaksikan sendiri laungan pidato ini dalam seminar yg cikgu hadiri dulu di Melaka. Alhamdulillah, anak cikgu jumpa dan kirimkan kat cikgu video ni. Marilah anak2...kita hayati bersama....


Saturday, February 5, 2011

Cuti CNY bersama Ma Yan



Seperti dinyatakan dalam entry sebelum ini, cikgu mulakan cuti dengan menghadiri Konvensyen Mengingati 500 Kejatuhan Epayar Islam Melaka. Allah izin dapatlah cikgu beli senaskhah Novel bertajuk Ma Yan. Buku yang ditulis berdasarkan kisah benar yang berlaku di sebuah kampung di negara China. Kisah ini berlaku di alaf ini kerana Ma Yan lahir pada tahun 1988. Jika orangnya benar2 wujud, umur beliau baru 23 tahun.

Sangat terharu membaca kesungguhan Ma Yan dalam mendapatkan peluang belajar. Dengan berjalan sejauh 20 km untuk mendapatkan sekolah, makan semangkuk nasi sejuk untuk sehari, menahan lapar selama 3 minggu hanya untuk mebeli sebatang pen berharga 2 yuan, Ma Yan bukan anak sebarangan. Walaupun miskin, jiwanya kaya dengan usaha, hidup berbekalkan keyakinan ibu dan doa ibu bapa. Ma Yan akhirnya berjaya mendapat keputusan cemerlang, menjadi budak terpandai dikampungnya.

Bandingannya dengan anak2 cikgu yang tidak pernah kenal erti susahnya mencari rezeki...dan anak2 murid cikgu. Makanan tidak pernah putus. Pergi ke sekolah sejengkal cuma. Ada yang berjalan kaki tetapi dekat sekali, ramai juga yang menaiki kenderaan. Di hantar ke pintu pagar sekolah, berbekalkan beberapa ringgit. Namun ada yang tidak tiba ke dalam kelas, duit yang diberikan ibu, di belanjakan untuk membeli rokok. Kerja sekolah tidak disiapkan. Ada yang menghadiri kelas di cyber cafe, walaupun ibu menhantarnya di depan pintu pagar sekolah....Jauh angat dibandingkan dengan Ma Yan.

Anak2 yang dikasihi, bukalah hatimu. Bacalah buku Ma Yan. Moga ALlah terang lapangkan penglihatan mata hatimu, supaya lebih menghargai peluang yang diberikan kepadamu. Peluang berada di sekolah, peluang mendapat pendidikan bermakna mendapat peluang merobah masa depan ke arah yang lebih baik...Semoga kamu semua enjadi anak yang berguna suatu hari nanti. Insyaallah.

Sunday, January 30, 2011

Cuti lagi & Kenvensyen 500 tahun Kejatuhan Melaka

Pagi2 ahad ni, cuti dengan hujan yang tak berhenti amatlah sesuai2 untuk bermalas2 dan berleka2 di rumah. Anak2 apa tah lagi, sejuk mengerekot di tempat tidur. Kalau dapat makan jemput2 ikan bilis dengan kopi panas, elok jugak kan...syok betul.

Apa yang akan dibuat dek anak2 bila dia bangun nanti? Cuba teka? Aaah! Dah biasa dah. Budak2 zaman sekarang, kreatifnya bahagian lain, sesuailah dengan zaman teknologi sekarang.


Semalam cikgu berpeluang menghadiri Konvensyen Mengingati 500 Tahun Kejatuhan Empayar Islam Melaka. Ramainya orang hadir, lebih 3300 memenuhi Dewan UTeM Melaka. Seronoknya! Ramai orang muda, pelajar2 Universiti. Baguslah. Dapat isi hari pertama cuti tanpa sia2. Adalah jugak ceramah2 yang mengingatkan tentang nostalgia zaman dulu.

Cikgu masukkan sikitlah apa yg disampaikan dalam kertas kerja 1 di sini :



Latar Belakang Empayar Melaka

 Putera Srivijaya (Sang Nila Utama) menawan Temasek setelah kerajaan Srivijaya dijatuhkan oleh kerajaan Majapahit.
 Cicit Sang Nila Utama (Dharmaraja) melarikan diri dari Temasek setelah diserang oleh kerajaan Majapahit yang bekerjasama dengan bendahara yang belot.
 Dharmaraja (Parameswara) membuka Kota Melaka pada tahun 1401.

Kegemilangan Melaka

POLITIK
 Sistem pentadbiran yang teratur. (Sultan, Bendahara, Laksamana)
 Pentadbiran mengikut cara Islam.
 Sultan yang warak. (Sultan Mansur Shah, Sultan Alauddin Riayat Shah)

EKONOMI
 ‘Whoever holds Malacca will hold Venice by the throat’ (Tome Pires)
 Perdagangan melibatkan seluruh pelusuk dari Timur Tengah ke Cina.
 Terdapat 84 bahasa yang dituturkan di Melaka.
 Lingua franca : Bahasa Melayu.
 Terdapat bahan mentah dari serata dunia.
 Pusat dagangan paling terkemuka di Asia.

Kesimpulan
 Kita perlu sedar bahawa kita mempunyai asal usul yang suatu masa dahulu pernah menggegarkan dunia.
 Melayu tidak perlu malu dan memalukan diri sendiri kerana sejarah telah membuktikan kegemilangan bangsa ini.
 Kesedaran generasi kini harus diperbaiki untuk mendaulatkan kembali bangsa Melayu dan agama Islam di tanah kita sendiri

Bila balik terjumpa pulak video nih:



Mari kita main-main suka-suka
Engkau jadi Ali aku jadi Che' Fatimah

Neng neng pong
Senduk patah belanga rompong
Che' Ali tumbuk tepung
Datang Che' Mah angkat lesung

Neng neng pong
Mangkuk pecah pinggan kosong
Che' Ali mintak tolong
Datang Che' Mah bawa terung

Hai Che' Limah apa sebab awak bengang
Saya bukan bodoh saya cuma kurang akal

Neng neng pap
Api padam nasi lembap
Che' Ali rebus ubi datang Che' Mah bawa kicap

Neng neng pang
Senduk patah cangkul hilang
Che Ali tanam jagung Che' Mah tanam ikan panggang

Hai Che' Ali apa sebab awak diam
Saya bukan diam saya cuma naik pitam

Neng neng pus
Sudin makan ikan rebus
Che' Ali pakai jubah Che' Mah pakai songkok tarbus




Memang hebat anak2 melayu dulu, kreatif dalam apa pun yang mereka buat, hatta dalam permainan sekalipun. Cabaran ni untuk anak2 sekarang...Siapa yang nak teruskan perjuangan orang2 dulu???

Saturday, January 1, 2011

I watched 'The Pursuit of Happyness', TQ Allah.

Hari ini cikgu tertonton satu kisah benar yg sangat menarik tentang kejayaan seorang usahawa bernama Chris Gardner. Best giler!

'The pursuit of Happyness', benar2 cerita yg sangatlah inspirational dan motivational. Isyk! Siapa2 ada peluang nak tengok cerita ni, tengoklah. Kisah bagaimana dia melalui liku-liku hidup sampai berjaya. Best betul, cikgu fikir, kalaulah cikgu dapat tayangkan cerita ni kat murid cikgu, alangkah baiknya.

Cikgu tunjukkan sikit trailer cerita tu kat sini. Terima kasih Allah kerana beri cikgu peluang menonton petang tadi. Terima kasih kat RTM sebab petang2 pun dapat siarkan cerita best.



Ada beberapa pengajaran daripada cerita ni yang cikgu dapat :

1. Sayangi anak2...mereka boleh menjadi penyebab untuk perjuangan hidup yang berpanjangan dgn penuh kegigihan, maksud nya, jadi sebablah untuk teruskan hidup...

2. Ilmu....harta nombor satu. Mesti rajin membaca.

3. Walau susah macamana pun, janganlah hidup meminta-minta. Selagi ada nyawa, mesti usaha.

4. Walaupun ada sedikit rezeki, bersedekahlah. Sedeqah daripada orang yg tidak berada lebih besar nilainya di sisi Allah.

Banyak lagi..nanti pelan2 cikgu fikirkan ya...

Demi Matahari

Loading...

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.