Friday, October 28, 2011

SELAMAT PENGANTIN BARU ZURA

Insyaallah anak saudara cikgu akan melangsungkan perkahwinannya pada hari esok. Semoga Allah berkati rumahtangga mereka berdua. Ramailah yang akan berhimpun di rumahnya nanti. Bagi cikgu, majlis perkahwinan adalah majlis reunion keluarga. Dah lama tak kumpul adik beradik ramai2 di Kluang. Sejak mak dan abah tak ada, jarang sangat balik sana. Raa rindu juga kat mak, dengan abah lebih2 lagi.

Masa abah ada, tiap kali cikgu sampai ke Simpang Rengam, cikgu akan call dia dulu untuk beritau yang kami dalam perjalanan ke rumahnya. Abah cepat2 akan jerang air. Buat air panas sampai dua tiga jenis. Pergi kedai beli ayam dan masak nasi tambah. Yang hairannya di rumah abah, anak2 cikgu akan minum air panas, berebut2 makan biskut keras. Kalau mak goreng nasi, lagilah berebut2 makan. Makan berebut memang sedap, orang sekarang kata 'sedap giler'. Rindunya pada mak dan abah.

Teringat lagi waktu cikgu sakit. Walaupun mak abah tak ada kenderaan sendiri, merekalah yang akan mula2 menjengah cikgu di hospital. Memang tak terbayar jasa mak abah.

Berbalik kepada ceritan anak saudara cikgu nak bernikah esok, cikgu rasa happy sangat. Belum pun apa, ajk majlis dah disusun rapi. Abang, kakak dan adik2 ipar cikgu ni memang best teamworknya. Ibarat, belum dipanggil sudah datang. Kalau ada kenduri kendara, daripada bahan masih mentah sampailah periuk belanga habis tersusun bersihndan kering, tiada siapa persoal kerja. Syukur cikgu dapat berkeluargakan mereka. Harap2 silaturrahim berkekalan....sampai dah terasa macam cikgu pulak teringin nak bermenantu, Farhah, bilalah kamu nak kawin ya!

No comments:

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.