Friday, October 28, 2011

SELAMAT PENGANTIN BARU ZURA

Insyaallah anak saudara cikgu akan melangsungkan perkahwinannya pada hari esok. Semoga Allah berkati rumahtangga mereka berdua. Ramailah yang akan berhimpun di rumahnya nanti. Bagi cikgu, majlis perkahwinan adalah majlis reunion keluarga. Dah lama tak kumpul adik beradik ramai2 di Kluang. Sejak mak dan abah tak ada, jarang sangat balik sana. Raa rindu juga kat mak, dengan abah lebih2 lagi.

Masa abah ada, tiap kali cikgu sampai ke Simpang Rengam, cikgu akan call dia dulu untuk beritau yang kami dalam perjalanan ke rumahnya. Abah cepat2 akan jerang air. Buat air panas sampai dua tiga jenis. Pergi kedai beli ayam dan masak nasi tambah. Yang hairannya di rumah abah, anak2 cikgu akan minum air panas, berebut2 makan biskut keras. Kalau mak goreng nasi, lagilah berebut2 makan. Makan berebut memang sedap, orang sekarang kata 'sedap giler'. Rindunya pada mak dan abah.

Teringat lagi waktu cikgu sakit. Walaupun mak abah tak ada kenderaan sendiri, merekalah yang akan mula2 menjengah cikgu di hospital. Memang tak terbayar jasa mak abah.

Berbalik kepada ceritan anak saudara cikgu nak bernikah esok, cikgu rasa happy sangat. Belum pun apa, ajk majlis dah disusun rapi. Abang, kakak dan adik2 ipar cikgu ni memang best teamworknya. Ibarat, belum dipanggil sudah datang. Kalau ada kenduri kendara, daripada bahan masih mentah sampailah periuk belanga habis tersusun bersihndan kering, tiada siapa persoal kerja. Syukur cikgu dapat berkeluargakan mereka. Harap2 silaturrahim berkekalan....sampai dah terasa macam cikgu pulak teringin nak bermenantu, Farhah, bilalah kamu nak kawin ya!

Cuti dan SPM

Salam dunia. Hari ini cikgu masih datang sekolah walaupun sekolah bercuti sempena hari Deepavali. Nak beri semangat kat anak2 SPM.... Alhamdulillah ada yg dtg sekolah awal pagi walaupun ramai yang datang lewat. Tidak mudah mengumpul semangat utk ke sekolah tatkala anak2 yang lain sedang dibuai mimpi. Semoga Allah melimpahkan rahmatNya tanpa batas kepada anak2 yang tidak putus2berusaha.

Anak2 yang dikasihi sekelian. Hari ini akan berlalu. Minggu ini juga akan berlalu, tidak terkecuali....tahun ini juga akan belalu. Anak2 tidak mungkin sama sekali akan mengulangi saat ini. Ia saat2 yang kelihatan sukar, bukan kerana ia benar2 sukar. Tetapi kesukaran hari ini dilihat sukar kerana anak2 belum lagi melihat kesukaran yang sebenar. Sabarlah menanti, Allah tetap akan mendatangi anak2 dengan cabaran demi cabaran yang lebih sukar. Yang sedikit anak2 tempuhi sekarang adalah sebagai latihan untuk masa hadapan. Percayalah, jika anak2 tidak mempercayai cikgu pada hari ini, satu ketika di kemudian hari anak2 pasti akan percaya juga.

Hanya tinggal dua minggu sebelum SPM menjelang. Semoga anak2 boleh bertahan. Buatlah sesuatu demi tuhan, insyaallah Dia akan memakbulkan segala permintaan.....SELAMAT BERJUANG ANAK2KU....

Demi Matahari

Loading...

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.