Monday, December 27, 2010

Belanja naik sekolah

Dekat2 naik sekolah ni, penuh shopping complex dengan emak2 dan anak2 mencari barang untuk sekolah. Pergi ke sekolah pun, ramai orang jugak. Ada sekolah, panjang betul orang berbaris, tunggu giliran beli buku. Cikgu pun tak terkecuali membeli persiapan untuk anak2 naik sekolah.

Alhamdulillah, pakaian dah cikgu urus awal2. Buku tulis ni jelah yang agak leceh sikit. Sebabnya, buku tulis baru dijual minggu ni. Tadi dapatlah cikgu selesaikan untuk anak yang darjah 6. Mak ai! Duit keluar macam air je. Baru darjah 6, buku tulis dan pelbagai mencecah lebih dari RM100. Belum bayaran sekolah lagi. Yang tingkatan 3 pulak, cikgu tengok terlalu panjang barisan orang beratur. Tak larat lah nak join beratur jugak. Pintu kedai pun, bukaknya kecik jer. Aduhai, dah tau nak jual buku tu, bukalah luas2 sikit. Pelanggan lari baru tau!

Cikgu fikir2, cikgu ni seorang guru. Pun...merasa perkara macam ni menyusahkan. Macamana pula yang dirasai oleh orang yang bukan guru ya. Orang datang ramai2 ni, bukan nak minta sedekah, tapi nak beri sekolah tu duit. Sekali lagi, bukan minta duit, tapi nak beri duit. Amacam, ada betul ke tidak?


Cikgu ambil perkara ni sebagai pengajaran. Balik ke sekolah cikgu sendiri, cikgu pastikan, kedai buku dibuka luas, biar pelanggan senang nak berbelanja. Kaunternya yang luas, pelayannya biar ramai. Maklum sesetengah ibu bapa, mengambil kesempatan keluar sekejap dari ofis untuk urus buku anak, sebab cuti tahun dah habis. Cikgu2 semua...semoga menjadi sempadan, nanti bila urus anak sendiri, cikgu akan faham....

Sunday, December 26, 2010

Farhah dah balik

Semalam Farhah balik USM. Habis sudah cutinya sebulan lebih. Macam sekejap pulak cuti tu. Alhamdulillah, pagi tadi dah pun dia sampai ke Penang dengan selamatnya. Senang hati cikgu bila dengar dia selamat tiba di asrama... Apa ke tidaknya, malam semalam sewaktu cikgu menghantar dia ke stesen bas Larkin, hujan bukan mainlah lebatnya. Banyak2 malam nak hujan, malam tadi lah yang lebat sekali. Hati seram sejuk je melepaskan anak dara balik malam2 naik bas dalam hujan. Alhamdulillah, walaupun lama menunggu bas yang tak tiba2 sehingga hampir pukul 11 malam, sampai juga dia dengan selamat.

Hari ni, terasa rumah sunyilah sikit. Dah kurang seorang untuk makan semeja. Anak2 lelaki pun sedang menikmati kasih sayang ayahnya. Dari lepas zuhur pergi memancing. Umpan habis, seekor ikan pun tak dapat. Lepas asar pergi lagi, tapi sekali ni tempat lain pulak....

Tinggal emaknya dengan anak dara yang seorang ni, asyik kerja makan cokelat aje. Tadi pergi Kipmart dah pekena satu cup Cool Blog. Ni dekat2 ni...apa pulak kehendak dia. Isyk!

Macam tulah dengan anak2, bila ada macam2 gaduhnya, bila tak ada terasa hilang pulak...apa2 ajelah. Baik lipat kain yang sebakul ni....Da....

Demi Matahari

Loading...

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.