Monday, November 30, 2009

Ummi seorang sahaja perempuan....

Semalam, 29 Nov 09, cikgu sekeluarga pergi menghantar anakanda sulung pulang ke asrama di KMJ. Sekejap je cuti dah habis. Kesian anakanda, ummi dia tak bekalkan makanan melainkan makanan kering(hasil shopping di Giant baru- Nusa Bestari). Kalau tak cukup tak tahulah. Lepas hantar anak sulung, pergi pula ke BPahat, hantar anak bungsu ke rumah makcik dia. Cuti2 ni macam kena balik asrama jugaklah. Dah teringin ikut Mak Busu dia, biarlah.

So, selepas tidor semalam di BP, pagi2 ni cikgu balik JB bersama suami dan dua anak bujang. Terasa lapang jugaklah kereta. 3 lelaki dan 1 perempuan. Hah! cikgu sorang je perempuan yang tinggal di rumah? Barulah nak perasan. Belum pun berapa jam, Syaffa dah telefon dari BP, ingatkan nak suruh ambik balik, nasib baik tidak. Alhamdulillah...

Penting jugak rasanya sesekali biarkan anak berpisah dengan ibu. Bukannya apa, sekadar melatih. Esok2 bila kena berpisah betul2, taklah terasa kehilangan sangat. Rasa 'memunya' terhadap anak2 memang kena dikikis sedikit demi sedikit. Sesungguhnya anak2 semuanya anugerah yang Allah pinjamkan kepada ibu bapa, hanya dipinjamkan. Pemilik sebenarnya mempunyai hak penuh kepada anak yang dipinjamkan itu. Bila2 Dia nak mengambilnya kembali, tentu ibu bapa tiada daya menahannya.

Sebagai peringatan, oleh kerana anak itu bukan milik ibu bapa, dalam mendidiknya tentulah ibu bapa perlu mendidik mengikut kehendak Tuhan yang memilikinya sepenuh hak. Kalau salah didikan, ibu bapa bakal didakwa dikemudian hari. Rasa seram jugak, banyak masa terlalai mendidik. Semoga ketika ada ruang berjauhan ini cikgu dapat muhasabah diri. Dapat melihat dalaman diri, apa yang dah dibuat dan apa yang belum. Banyaknya yang belum. Astaghfirullah, semoga Allah mengampuniku....

Thursday, November 19, 2009

Ibu bapa dah mula pening....toing toing toing!

Cuti sekolah dah pun bermula untuk negeri-negeri yang bercuti pada jumaat. Dan esok adalah hari terakhir persekolahan bagi penggal ini di sekolah cikgu. Pelajar tingkatan 4 masih bersekolah walaupun bilangan pelajar yang hadir semakin berkurang. Ramai orang berkata....mengapa sekolah lagi? Anak cikgu yang di tingkatan 4 pun mengeluh kerana esok masih perlu bersekolah.

Kalau bercuti terlalu panjang pun bukannya seronok. Pertamanya yang paling tak seronok ialah kerana tak dapat berjumpa ramai kawan. Kebanyakan pelajar ke sekolah hanya untuk bersosial, bukan nak belajar sangat. Betul tak pelajar?

So, cikgu pesan anak cikgu, pergi lah ke sekolah selagi dibenarkan ke sekolah. Akan tiba waktunya , kamu takkan perlu ke sekolah lagi, Ketika itu, kamu akan merindui zaman persekolahan. Jadi esok, dia akan tetap ke sekolah. Paling tidak, dia akan mendapat keberkatan kerana esok....cikgu buat program GOTONG ROYONG. Yes!!!

Lepas tu bolehlah merancang cuti. Agar cuti ini bermanafaat, cikgu sertakan di sini tips untuk memenafaatkan cuti yang cikgu dapat daripada 'Buletin Perlindungan Pengguna, Nov 2001, ms 11-12'

'SELAMAT BERCUTI'

Antara tips memanfaatkan musim cuti sekolah anak-anak :-

  • Lakukan aktiviti bercorak keluarga seperti berjalan-jalan, jogging, berkebun, mengajar memasak dan bertukang kayu.

  • Bawa keluarga melancong dalam negeri. Lawatlah temapt-tempat yang menarik di seluruh negara bersama anak-anak. Kalau anda kurang mampu, bawalah anak-anak berkelah ditepi pantai atau taman rekreasi.

  • Bersukan atau bermain bersama anak-anak. Ajar anak-anak permainan tradisional.

  • Menonton bersama anak-anak. Apabila menonton televisyen bersama, bincang dengan anak-anak rancangan yang ditonton serta iklan-iklan yang disiarkan.

  • Makan bersama semua ahli keluarga. Ahli-ahli keluarga berpeluang menjalinkan kemesraan pada waktu makan.

  • Kalau ada perpustakaan awam yang berhampiran anda, bawalah anak-anak ke sana dan tanamkan tabiat membaca

  • Kalau anda mempunyai kemudahan internet di rumah, jelajahlah dunia maklumat bersama anak-anak.

  • Menggalakkan anak-anak mengasah bakat mereka dengan menghadiri kelas tarian, kelas vokal, kelas muzik dan kelas drama

  • Menggalakkan anak-anak menghadiri aktiviti-aktiviti sihat seperti kelas bela diri, sukan dan permainan, kembara dan lawatan


Wednesday, November 18, 2009

Selamat Menghadapi SPM anak-anakku





Cikgu ucapkan Selamat Menghadapi Peperiksaan SPM kepada semua anak cikgu walau di mana pun mereka bersekolah, di SDARY, di SETA, di EC, di TASEK UTARA dan dimana-mana jua. Semoga mendapat ketenangan dan idea yang bernas ketika menjawab peperiksaan yang bermula esok.

Untuk anak-anak SDARY, berusahalah bersungguh-sungguh agar sentiasa "MENYERLAH JAUH DARI YANG BIASA".


Sunday, November 8, 2009

Iktibar daripada al Quran. Bukalah Hatimu....


Macam dah ketinggalan saja Cikgu ni. Baru dapat tinjau2 blog orang yang banyak ilmunya, barulah dapat baca dan celik mata. Nak share? Bacalah

1. Gempa bumi yang berlaku di Padang dan Jambi Sumatera pada 30 september dan 1 oktober baru - baru ini cukup memilukan .

2. Kemusnahan dan kebinasaan akibat gempa bumi yang dahsyat ini sukar untuk dianggar . Musnah harta benda dan binasa segala nyawa .

3. Namun peristiwa sedemikian tidaklah berlaku secara spontan atau hanya fenomena alam sebagaimana yang sering diungkapkan oleh mereka yang tidak beriman kepada Qadha' dan Qadar Allah swt .

Nak beri siapa makanan ni?


Syukur lillah. Hari ini Cikgu dapat kesempatan duduk di rumah. Menyidai kain, melipat, masak memasak, kemas mengemas...ye lah mak sepenuh masa hanya di hujung minggu. Kesian..

Tadi semasa melipat kain, sambil2 menonton tv. Agaknya sebab dah lama tak menonton apa2 rancangan, terasa terkesan sungguh dengan cerita tadi. Yang terkesannya ialah bab seorang ibu yang kena buang kerja sebagai seorang 'cleaner'. Ada anak seorang aje, tapi bila nak makan, betul2 tak ada duit. Beras habis, lauk takde, isyk!. Kena pulak takde sedara mara, duduk bandar kat rumah flat. Apa nak di 'ketiau'kan. Aduh, watak tu, buntu sungguh2.

Cikgu pun termenung jugaklah. Lihat di dapur, ada banyak makanan. Agaknya, kalau nak makan seminggu pun tak habis. Bukan lauk banyak. Tapi setidak2nya adalah beras, ikan sardin buat emergency, telur ayam, nuggets, ada jugak mee hoon, mee segera dll. Waduh! terasa macam mewah pulak. Kesiannya, ada orang memang tak ada apa2 utk dimakan hari ni. Ya Allah, terima kasih atas rezeki yang limpahkan kepada aku sekeluarga. Semoga Allah terus meluaskan rezeki kami. Sikit2 dalam hati terasa bersalah jugaklah. Bulan2 tak ramadhan ni, amalan sedeqah kurang rancak. Sendiri mau taulah, dah berapa banyak sedeqah kat orang....Ya Allah, sentiasalah lapangkan hatiku untuk memberi.

Monday, November 2, 2009

Semoga Semuanya Selamat






Hari ini seorang sahabat Cikgu menjalani pembedahan tulang belakang setelah mengalami 'slip disk' selama beberapa bulan.
Beliau adalah sahabat yang mula-mula mengajar cikgu bagaimana melaksanakan umrah secara praktikal.

Ketika menunaikan umrah kali pertama pada tahun 2004, Cikgu sekeluarga bertemu Hj Hashim dan Hjh Hafiza sekeluarga di tanah suci Mekah. Kami sampai ke Baitullah pada waktu malam. Hj Hashimlah yang mengajak kami semua menunaikan umrah dan bertahallul sebelum subuh hari itu. Sungguh manis pengalaman melaksanakan umrah pada kali pertama. Sehingga ke hari ini, keluarga Hj Hashim menjadi sahabat keluarga Cikgu.

Hj Hashim dan isteri berniaga nasi lemak di Kulai. Kedainya di rumah sendiri dan diberikan nama Yellow Corner. Sungguh special nasi lemak ni. Paling special ialah sambal tumis dan ayam gorengnya. Sesekali kalau ke Kulai, carilah kedai Hj Hashim ni. Takkan menyesal. Cuma, beliau hanya membuka kedai, selepas solat maghrib.

Mudah2an hari ini Hjh selamat dibedah. Semasa cikgu call tadi, Hj Hashim masih di dalam perjalanan ke Hospital Pakar Puteri. Dr kata, pukul 9.00 mlm tadi baru Hjh dijangka akan sedar setelah 8 jam melalui pembedahan. Cikgu doakan beliau selamat. Semoga cepat sembuh. Insyaallah, jika kelapangan, esok cikgu usahakan menjenguknya.

Kita semua doakan sama2 ya!


Sunday, November 1, 2009

Ubat Hati


Ubat hati ada 5 perkaranya :
Yang pertama - Baca Quran dan maknanya
Yang Kedua - Solat malam dirikanlah
Yang Ketiga - Berkumpullah dengan orang Soleh
Yang Keempat - Perbanyakkan berpuasa
Yang kelima - Zikir malam berpanjangan

Mana-mana yang sedang sakit hati, dapatkanlah ubat yang 5 di atas. Insyaallah segalanya akan beransur baik.

Apa kabar semua?

Salam,
PMR telah pun selesai, SPM tinggal beberapa hari lagi. Kehidupan cikgu menjelang hujung sesi persekolahan nampaknya semakin huru hara. Mana tidaknya. Seminggu dua ini sangat sibuk membuat ulangkaji dengan pelajar SPM, mengambil alih tugas seorang guru kimia yang sakit. Alhamdulillah kerja itu sangat menyeronokkan walaupun ianya menjadikan cikgu sibuk. Asalkan dapat mengajar dan mendapat kepuasan. Cikgu rela.

Yang tak seronoknya membuat kerja2 perkeranian. Mengurus fail2 dan dokumen, gara2 akan didatangi oleh juruaudit. Kononnya untuk melihat sejauh mana perlaksanaan SPSK berlangsung di Sekolah cikgulah. Aduh, memang huru hara. Pertama cikgu terpaksa menghuru harakan cikgu2 yang lain. Kedua, tentu cikgu sendiri yang huru hara. Ha ha ha, padan muka saya!!!

Bagaimana pun 'life goes on'. Cikgu tidak peduli. Jika setiap hari, kita semua mengambil kira bahawa kita sentiasa dipantau oleh DIA Yang Maha Kuasa, maka tak perlu risau pandangan makhluk yang lain. Janjinya, jagalah nilai mengikut pandangan ALLAH, yang lain pasti BERES!

Demi Matahari

Loading...

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.