Sunday, November 8, 2009

Nak beri siapa makanan ni?


Syukur lillah. Hari ini Cikgu dapat kesempatan duduk di rumah. Menyidai kain, melipat, masak memasak, kemas mengemas...ye lah mak sepenuh masa hanya di hujung minggu. Kesian..

Tadi semasa melipat kain, sambil2 menonton tv. Agaknya sebab dah lama tak menonton apa2 rancangan, terasa terkesan sungguh dengan cerita tadi. Yang terkesannya ialah bab seorang ibu yang kena buang kerja sebagai seorang 'cleaner'. Ada anak seorang aje, tapi bila nak makan, betul2 tak ada duit. Beras habis, lauk takde, isyk!. Kena pulak takde sedara mara, duduk bandar kat rumah flat. Apa nak di 'ketiau'kan. Aduh, watak tu, buntu sungguh2.

Cikgu pun termenung jugaklah. Lihat di dapur, ada banyak makanan. Agaknya, kalau nak makan seminggu pun tak habis. Bukan lauk banyak. Tapi setidak2nya adalah beras, ikan sardin buat emergency, telur ayam, nuggets, ada jugak mee hoon, mee segera dll. Waduh! terasa macam mewah pulak. Kesiannya, ada orang memang tak ada apa2 utk dimakan hari ni. Ya Allah, terima kasih atas rezeki yang limpahkan kepada aku sekeluarga. Semoga Allah terus meluaskan rezeki kami. Sikit2 dalam hati terasa bersalah jugaklah. Bulan2 tak ramadhan ni, amalan sedeqah kurang rancak. Sendiri mau taulah, dah berapa banyak sedeqah kat orang....Ya Allah, sentiasalah lapangkan hatiku untuk memberi.

No comments:

Demi Matahari

Loading...

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.