Thursday, November 19, 2009

Ibu bapa dah mula pening....toing toing toing!

Cuti sekolah dah pun bermula untuk negeri-negeri yang bercuti pada jumaat. Dan esok adalah hari terakhir persekolahan bagi penggal ini di sekolah cikgu. Pelajar tingkatan 4 masih bersekolah walaupun bilangan pelajar yang hadir semakin berkurang. Ramai orang berkata....mengapa sekolah lagi? Anak cikgu yang di tingkatan 4 pun mengeluh kerana esok masih perlu bersekolah.

Kalau bercuti terlalu panjang pun bukannya seronok. Pertamanya yang paling tak seronok ialah kerana tak dapat berjumpa ramai kawan. Kebanyakan pelajar ke sekolah hanya untuk bersosial, bukan nak belajar sangat. Betul tak pelajar?

So, cikgu pesan anak cikgu, pergi lah ke sekolah selagi dibenarkan ke sekolah. Akan tiba waktunya , kamu takkan perlu ke sekolah lagi, Ketika itu, kamu akan merindui zaman persekolahan. Jadi esok, dia akan tetap ke sekolah. Paling tidak, dia akan mendapat keberkatan kerana esok....cikgu buat program GOTONG ROYONG. Yes!!!

Lepas tu bolehlah merancang cuti. Agar cuti ini bermanafaat, cikgu sertakan di sini tips untuk memenafaatkan cuti yang cikgu dapat daripada 'Buletin Perlindungan Pengguna, Nov 2001, ms 11-12'

'SELAMAT BERCUTI'

Antara tips memanfaatkan musim cuti sekolah anak-anak :-

  • Lakukan aktiviti bercorak keluarga seperti berjalan-jalan, jogging, berkebun, mengajar memasak dan bertukang kayu.

  • Bawa keluarga melancong dalam negeri. Lawatlah temapt-tempat yang menarik di seluruh negara bersama anak-anak. Kalau anda kurang mampu, bawalah anak-anak berkelah ditepi pantai atau taman rekreasi.

  • Bersukan atau bermain bersama anak-anak. Ajar anak-anak permainan tradisional.

  • Menonton bersama anak-anak. Apabila menonton televisyen bersama, bincang dengan anak-anak rancangan yang ditonton serta iklan-iklan yang disiarkan.

  • Makan bersama semua ahli keluarga. Ahli-ahli keluarga berpeluang menjalinkan kemesraan pada waktu makan.

  • Kalau ada perpustakaan awam yang berhampiran anda, bawalah anak-anak ke sana dan tanamkan tabiat membaca

  • Kalau anda mempunyai kemudahan internet di rumah, jelajahlah dunia maklumat bersama anak-anak.

  • Menggalakkan anak-anak mengasah bakat mereka dengan menghadiri kelas tarian, kelas vokal, kelas muzik dan kelas drama

  • Menggalakkan anak-anak menghadiri aktiviti-aktiviti sihat seperti kelas bela diri, sukan dan permainan, kembara dan lawatan


No comments:

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.