Monday, November 30, 2009

Ummi seorang sahaja perempuan....

Semalam, 29 Nov 09, cikgu sekeluarga pergi menghantar anakanda sulung pulang ke asrama di KMJ. Sekejap je cuti dah habis. Kesian anakanda, ummi dia tak bekalkan makanan melainkan makanan kering(hasil shopping di Giant baru- Nusa Bestari). Kalau tak cukup tak tahulah. Lepas hantar anak sulung, pergi pula ke BPahat, hantar anak bungsu ke rumah makcik dia. Cuti2 ni macam kena balik asrama jugaklah. Dah teringin ikut Mak Busu dia, biarlah.

So, selepas tidor semalam di BP, pagi2 ni cikgu balik JB bersama suami dan dua anak bujang. Terasa lapang jugaklah kereta. 3 lelaki dan 1 perempuan. Hah! cikgu sorang je perempuan yang tinggal di rumah? Barulah nak perasan. Belum pun berapa jam, Syaffa dah telefon dari BP, ingatkan nak suruh ambik balik, nasib baik tidak. Alhamdulillah...

Penting jugak rasanya sesekali biarkan anak berpisah dengan ibu. Bukannya apa, sekadar melatih. Esok2 bila kena berpisah betul2, taklah terasa kehilangan sangat. Rasa 'memunya' terhadap anak2 memang kena dikikis sedikit demi sedikit. Sesungguhnya anak2 semuanya anugerah yang Allah pinjamkan kepada ibu bapa, hanya dipinjamkan. Pemilik sebenarnya mempunyai hak penuh kepada anak yang dipinjamkan itu. Bila2 Dia nak mengambilnya kembali, tentu ibu bapa tiada daya menahannya.

Sebagai peringatan, oleh kerana anak itu bukan milik ibu bapa, dalam mendidiknya tentulah ibu bapa perlu mendidik mengikut kehendak Tuhan yang memilikinya sepenuh hak. Kalau salah didikan, ibu bapa bakal didakwa dikemudian hari. Rasa seram jugak, banyak masa terlalai mendidik. Semoga ketika ada ruang berjauhan ini cikgu dapat muhasabah diri. Dapat melihat dalaman diri, apa yang dah dibuat dan apa yang belum. Banyaknya yang belum. Astaghfirullah, semoga Allah mengampuniku....

No comments:

Demi Matahari

Loading...

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.