Sunday, April 4, 2010

Memulakan Bisnes Sendiri



Seronok membaca buku tulisan Ainon Mohd, MEMULAKAN BISNES SENDIRI. Teruja cikgu apabila melihat suami cikgu membaca buku ini beberapa hari yang lepas, air mukanya seperti terlalu seronok, disebut2 banyak kali, diulang2 petikan ceritanya, sehingga cikgu pun tak sabar nak membaca buku ini.

Antaranya yang dicerikan oleh Pn Ainon Mohd ialah kisah seorang jutawan yang berasal daripada seorang Jurutera lulusan United Kingdom. Beliau telah berhenti bekerja makan gaji, mengeluarkan modal besar untuk menjalankan perniagaan 'air cond'. Ternyata perniagaan itu mengalami kerugian besar, sehingga boleh dikatakan jurutera ini jatuh miskin. Namun dengan kesungguhan melalui liku2 dugaan, tabah dan tawakkal, Allah buka rezekinya setalah bertemu kawan lama. Dengan membuat servis air cond sendiri beliau akhirnya berjaya membina perniagaan sehingga mempunyai syarikat yang kukuh hari ini. Bagaimana beliau melakukannya? Bacalah sendiri..

Cikgu berkata dalam hati, buku ini mesti cikgu kongsikan dengan orang lain. Pertama, setelah balik bercuti dari matriks pada minggu depan, Farhah anak cikgu yang sulung mesti membaca buku ini dulu. Kemudian adik2nya pula. Cikgu juga nak kongsikan buku ini dengan rakan2 sekerja. Berbahagialah Pn Ainon kerana telah menyampaikan kebaikan melalui tulisannya ini.

Bacalah sinopsis buku ini dulu ya! :

Buku ini memberi panduan dan tip kepada sesiapa sahaja yang berminat memulakan perniagaan sendiri. Antara perkara menarik yang disentuh di dalam buku ini seperti bagaimana memilih calon isteri untuk usahawan, bagaimana memilih syarikat dan sektor bisnes, bagaimana memilih rakan kongsi dan bagaimana syarikat dirompak dan perkara baik yang membahayakan.



1 comment:

Nor Fadzleen said...

Salam Kak Mardiah,
Laa, baru tau akak ada blog. Thanks sharing information and for the book recommendation. Keep on blogging!

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.