Sunday, May 31, 2009

Menikmati Cuti Sekolah?


Bagaimana nak mengisi cuti persekolahan setengah tahun ni ya? Hari-hari anak cikgu akan tanya, 'Hari ni kita nak pergi mana?', 'Ummi, lepas ni kita ke mana?' dan macam-macam gaya soalan yang semuanya bertanyakan hal nak kemana? Tak ada pulak anak yang tanya, "Umi nak suruh saya buat apa?, nak mintak tolong apa?, 'apa yang saya boleh tolong?'. Seolah-olah, kalau bercuti, memang wajib bawa anak keluar jalan-jalan. Sampai ada yang kata, 'lepas ni kita nak keluar rumahlah, nak pusing-pusing, jalan-jalan, bosan betul ulang-ulang perkara yang sama bila pergi sekolah'.

Macamana ibu-ibu, wajibkah ajak anak jalan-jalan?

Yang cikgu tahu, waktu cuti ni memang sesuai kalau ke pantai, kerana sekarang ni cuaca baik. Air pantai pun bersih. Kalau tak diambil peluang ni, lain kali bila tengkujuh tiba, termenunglah kita. Biasanya bila tengkujuh nak bermula barulah orang teringat ke laut. Yang memang tinggal di persisiran pantai memang taknak ke sana sebab dah tahu bahayanya. Orang2 yang tak biasa dengan amaran musim nilah yang asyik berangkut anak-anak mandi laut.

Tak kira di musim apa pun, jika bermandi manda sewaktu bergembira begini, beringat-ingatlah jugak. Pesan kat anak-anak , mulakan langkah dengan 'Bismillah', Semoga Allah pelihara setiap ahli keluarga kita. Sambil bergembira pun jangan dilupakan tuhan yang Esa, solat jangan ditinggalkan. Lagipun Allah dah permudahkan kita, bila kita berjalan, boleh lah kita amalkan solat jama' dan qasar. Mudah, memang islam itu mudah...

No comments:

Demi Matahari

Loading...

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.