Friday, January 29, 2010

Bila hati terluka

Macam-macam boleh dilakukan apabila hati terluka. Kadang2 perkara kecil pun, akan menambah luka. Ibarat dah luka, ditabur pula garam, semakin perit walau terkena garam yang sedikit.

Minggu ini cikgu lalui dengan hati terluka. Hanya dengan perkara2 kecil dan biasa. Peristiwa tersinggung dengan perkara remeh pun melukakan. Apatah lagi bila tersinggung dengan orang yang kita kasihi. Kemudian, untuk menambah luka, perilaku anak2 murid yang acuh tidak acuh dengan tugasan yang diberikan. Juga melukakan hati. Rasa marah pula mengambil tempat di jiwa. Astaghfirullah.... Semoga Allah ampuni segala dosa.

Kadang2 marah dapat ditangani dengan baik. Rasulullah menganjurkan sekiranya seorang muslim sedang marah ketika dia berdiri, duduklah. Jika ketika dia sedang duduk, bolehlah berbaring. Bukannya dari duduk, malah bangun. Apatah lagi, menghayunkan tangan untuk bertindak diluar batasan.

Hari ini, rata2 apabila anak2 murid marah, cikgu dengar mereka menghamburkan kata2 kesat antara satu sama lain. Yang ini tidak pernah pula dianjurkan oleh Nabi kita Nabi Muhammad saw. Beristighfarlah...semoga Allah mengampunkan yang memarahi mahupun sesiapa yang dimarahi. Itu jugalah yang cikgu bisikkan di dalam hati ini. Maklumlah, sebagai cikgu dan guru, lintasan hati pun sudah cukup didengari oleh Allah swt. Mudah2an cikgu akan tetap sentiasa mendoakan yang baik2 sahaja untuk semua anak murid cikgu. Cikgu sayang kamu...

1 comment:

Anonymous said...

ckgu kck aty ngn stdent 5 crdas ke?

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.