Monday, October 25, 2010

Cikgu dah tua, Bak lagilah dah tua.







Tidak banyak perkara menarik yang berlaku akhir2 ini. Kehidupan semakin sibuk, di sana sini hanya ada peperiksaan. Sungguh, peperiksaan ni membuatkan orang stres saja.

Tinggal beberapa hari sahaja lagi, Fauzan akan hadapi SPM. Syaffa mula menghadapi peperiksaan akhir tahunnya esok(26 OKT), Syamil pula mulai 1 november, Farhah mungkin sedang menelaah pelajaran(harap2lah). Rasanya semua lecturernya berebut nak beri test dan kuiz untuk koleksi markah carry ke final. Semoga semuanya cemerlang.

Hujung minggu yang lalu, cikgu menziarahi ayah cikgu(Bak). Dapat tahu melalui facebook, Bak tak berapa sihat. Sakit perut buang2 air. Asalnya sakit badan dan urat. Jumpa doktor, doktor pulak tak berapa mesra. Menurut Bak, senyum pun tidak. Macam tulah rasa hati orang tua, sensitif. Habis dengan semua doktor dia merajuk, langsung tak mahu ke klinik lagi, SERIK!

Apa yang cikgu boleh buat, setakat gosok2 minyak tu luluslah, tapi kalau nak mengurut, mintak mahaplah. Tak pandai. Jadi esoknya, cikgu bawaklah seorang tukang urut kepada Bak, alhamdulillah, bila balik, dapatlah meninggalkan orang tua yang dah boleh tersenyum. Best kot kena urut....

Bak cikgu tu dah tua. Kira2 sekarang ni dapat umur bonus. Kira sahajalah, berapa umur oang yang lahir tahun 1925? Tak ke dah 85 tahun tu! Syukur lillah, umur masih ada, sesekali boleh lagi memandu kereta ke kedai sendiri. Ada kala bertukang juga, ada sahaja projek yang nak dibuatnya. Dulu, cikgu larang jugak dia buat itu dan ini. Tapi lama2 baru faham. Kalau orang tua dah tak buat apa2, dia semakin tak sihat. Sebab perasaannya merasa, dirinya dah tak berguna lagi. Biar badan tak berapa gagah, tapi kalau hati senang, badan yang lemah pun terasa ringan dan kuat.

Kira2 pada 23 Oktober yang lalu, umur cikgu mencecah 49 tahun. Umur cikgu dan Bak berbeza sebanyak 36 tahun. Syukur, masih punya seorang bapak. Itulah sumber doa yang berpanjangan. Teringat semasa muda, cikgu selalu berbalah dengan Bak. Maklum, jiwa remaja, ada sahaja yang tak kena. Semua yang bapak cakap, salah sahaja di telinga cikgu.

Sekarang, cikgu pula semakin tua. Cikgu pulak menjadi sumber mendoakan anak2. Memang banyak yang tak kena, banyak tak banyak pun, ada juga berbalah dengan anak. Mudah2an Allah dorong cikgu agar sentiasa memahami anak2. Dan pada masa yang sama dapat mengasuh anak untuk mentaati Allah swt yg telah mengurniakan mereka kepada cikgu. Dalam hati, doa cikgu sentiasa mengiringi mereka. Mudah2an cikgu sempat meniti usia tua bersama mereka, melihat mereka menjadi dewasa dan punyai keluarga sendiri, macam Bak dengan cikgu.

1 comment:

Anonymous said...

dah lama x berjumpa...cikgu apa kabar??



Aiman
5 SNA
SMK Tasek Utara 2006

Demi Matahari

Loading...

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.