Thursday, October 14, 2010

Bosankah Belajar?

SPM akan tiba 39 hari lagi. Hari2 penting mendatang menandakan, masa untuk bersedia sudah tinggal sedikit cuma. Begitu juga peluang menjadi pelajar sekolah menengah hampir habis. Bagi sesetengah pelajar, mereka telah selamat berhenti(dibuang) sekolah walaupun SPM belum pun dilalui.

Masih cikgu ingat satu ketika di masa muda. Masa begini begitu mencemaskan. Buka satu buku rujukan, terpandang pula rakan yang membuka buku lain. Apa tah lagi kalau melihat rakan2 lain membaca juga, tetapi di bahagian yang belum cikgu baca atau ulangkaji. Seram oooo! Rasanya, macam kita seorang sahaja yg belum sedia. Sedangkan orang lain dah mengulang mengkaji buat kali ke berapa entahnya.

Lihat anak2 PMR, terasa cemburu. Mereka sudah pun selesai berjuang. Cikgu2 PMR pun sedang bertenang2. Tapi cikgu SPM macam tak cukup nyawa berperang. Hairannya, banyak orang rileks aje, walau belum ada apa2. Baru cuba selesai jawab 2 soalan, dah seperti orang mencangkul tanah se relong. Tidor seperti orang yang belum pernah tidor sepanjang hayat. Apa nak jadi!

Janganlah begitu anak2.... Harapan cikgu, 39 hari ini digunakan sebaiknya. Selagi ada cikgu yang hendak mengajar, pergilah ke sekolah tanpa gagal. Jumpa cikgu, tanya soalan, leraikan segala kebuntuan. Ajak rakan2 yang baik untuk belajar sama. Bukan senang nak berkumpul ramai2 di satu tempat seperti sekolah. Nantilah....bila tiada peluang bersekolah....baru tahu apa perasaannya. Mudah2an anak2 tidak kan menyesal melepaskan peluang baik ini.

Kuatkan semangat, kuatkan hati! Selamat Berjuang!

No comments:

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.