Wednesday, October 20, 2010

Kematian menjengah lagi

Hari ini cikgu dikejutkan dengan satu lagi kematian. Seorang sahabat telah meninggal dunia jam 7.15 pg setelah beberapa tahun disahkan menghidap penyakit kanser. Berusia 54 tahun, pada cikgu...umur ini masih muda untuk sebuah kematian. Namun kematian menemui semua umur, yang muda, tua, kaya mahupun tidak punya harta...semuanya akan mati. Bahkan ia suatu yang sangat pasti.

Sahabat cikgu ini tidak punyai zuriat walau pun seorang. Tetapi hatinya begitu mulia, pekerjaannya juga mulia. Beliau seorang guru. Mungkin sebab kemuliaan profesion guru inilah, maka ALlah mentaqdirkan cikgu menjadi seorang guru.

Maka teringatlah cikgu akan suatu maksud hadis Rasulullah S.A.W. daripada Abu Hurairah:"Apabila mati seseorang insan, maka akan terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara iaitu; sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan daripadanya dan doa dari anaknya yang soleh"(Hadis Riwayat Muslim).

Yang dipunyai oleh hampir semua kita adalah harta untuk disedekahkan dan ilmu yang dimenafaatkan. Jika yang ini belum ada, masih boleh dicari selagi ada usia. Tetapi memperolehi seorang anak, belum tentu dapat diperolehi oleh semua orang.

Kalau sedikit harta kita, sedikitlah yang dapat kita sedekahkan. Kalau sedikit ilmu kita, sedikitlah juga yang dapat kita menafaatkan. Sebab itu, perlulah kita mencari harta dan menuntut ilmu, supaya mati kelak, harta dan ilmu ini terus berbakti menyumbangkan amalan yang berterusan untuk kita.

Tanpa mengira usia, marilah kita bersedia untuk sebuah kematian.Marilah kita memperingati kedatangan 5 perkara sebelum 5 perkara yang lain ini :

Kaya sebelum miskin,
Sehat sebelum sakit,
Muda sebelum tua,
Lapang sebelum sempit ,
Hidup sebelum mati.

Semoga Allah mengampunkan segala dosa kita dan segala dosa orang2 yang telah pergi mendahului kita...Amin

No comments:

Demi Matahari

Loading...

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.