Thursday, December 24, 2009

Janganlah anakku rasa terkilan

Seperti dikatakan dalam post malam tadi, hari ni result PMR dah pun keluar. Syukur lillah, keputusan meningkat. Walaupun peningkatan % tidak ketara, ETR utk GPS (Gred Purata Sekolah) telah pun tercapai. Janganlah nak banding dgn sekolah yang baik2. Alhamdulillah, dapatlah mendahului sekolah yang berada di sekitar, yang satu zon.

Anak2 yang dapat 7A 1B ada 7 orang, seorang dapat 6A 1B dan seorang lagi dapat 6A 2B. Terbilang lah tu. Masih boleh dikira dengan jari, masih boleh dibilanglah tu. Ha3.

Ooooo...cikgu nak sedapkan hatilah tu. Kesian tengok anak2 menangis bila tak dapat straight A. Sebab tu semalam cikgu pesan kat Amir Syafiq, salah seorang yang dijangka dapat 8A. Dah usaha, dah tawakkal, sekarang dah tiba masa untuk redha. Masa depan masih jauh lagi. Ada pelajar yang langsung tak dapat satu pun A, tapi dalam SPM keputusannya cemerlang. Kita tak boleh buat apa2 dengan masa yang dah lalu, tapi tentu kita dapat mulakan sesuatu yang lebih baik mulai hari ini. We can always begin a new story...right?

Jadi, anak2 jangan terkilan. Bisikan penyesalan daripada syaitan jangan dilayan. Tapi kalau dapat ilham untuk baiki strategi belajar, tebus kekalahan hari ini, layanlah sepenuhnya. Datanglah kepada cikgu untuk dapatkan sokongan. Insyaallah, satu hari nanti Allah akan sampaikan hajat anak2.

Tahniah, anak2 sebenarnya telah pun berjaya. Tempuhlah masa depan dengan penambah baikan dari masa ke semasa. Cikgu saaaaayang kamu!

No comments:

Demi Matahari

Loading...

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.