Wednesday, December 9, 2009

Summer Camp @ Tengkujuh Camp

Nampaknya seorang saje anak yang dah tak sabar2 nak ke Summer Camp di Mappetra mulai 11 Dis dampai 13 Dis ni. Lagi 2 orang tu cool aje, tak kesah langsung! Apa cara ya, nak bagi mereka berdua tu sama rancak dan sama2 excited macam adik yang kecik sorang ni?

Pening memang pening nak rancang aktiviti cuti sekolah. Kalau dulu2 rasanya emak ayah tak payah fikir pun tentang mengisi cuti sekolah, automatik dah tau apa nak dibuat. Paling2 tidak pun pergi ke kebun, kerjakan pokok ubi, tebas menebas,memancing dsb...semuanya dilakukan di depan rumah saja. Tak perlu belanja, tak perlu bekal...kalau lapar bakar lah ubi sambil memerun rumput dan daun kering. Minum pun, ambik air perigi. Bersih dan suci. Ya Allah, cikgu miss betul 'those days'. Paling miss sebenarnya ialah aruah mak. Rindunya Ya Allah.....

Sekarang, kalau nak beri anak2 pengalaman yang serupa, banyak pula belanjanya. Semua kebun ubi dah lenyap, sungai depan rumah dah dibenteng simen. Pokok rambutan dah tinggal dua tiga batang sahaja, Di bawahnya terdapat pulak penuh rumah setinggan. Tiada lagi ruang bercucuk tanam. Nak mandi manda kena ke kolam renang. Semuanya berbayar. Nak yang lain2 tu kena ke kampung. Orang ada kampung ok lah...Orang yang lahir dan membesar di kg yang dah bertukar jadi bandaraya ni nak buat macam mana ya?

Jadi, jangan tak jadi, akhirnya cikgu daftarkan anak2 untuk ikuti 'Summer Camp' atau mungkin 'Tengkujuh Camp' di Mappetra. Dah 3 tahun teringin nak hantar mereka, sekali ni harap2 menjadi sungguh. Cikgu doa2, biarlah program ni serasi dengan ketiga2 anak yang nak sertainya ini. Pelan, barang nak dibawa, susunan program semuanya dah dapat. Nampak macam bagus ...maklum dengan didikan Dato Dr Hasan Ali.

Ya ALlah, bukakanlah hati anak2ku, lembutkan hati mereka, terangkan hati mereka, pimpinlah mereka ke jalan yang benar. Jauhkanlah mereka dari mara bahaya, luruskanlah mereka di atas jalanMu. Ampunilah segala dosa mereka dan jadikanlah mereka anak2 yang soleh yang sentiasa tunduk dan taat kepada Mu ya ALlah. Amin...

No comments:

About Me

My photo
I'm a chemistry & math teacher at SMK Sdary, Jb. A mother to 2 sweet daughters and 2 sons. They make my life colourful.